3 oktober: Historisch Café over Joden in Soest tijdens WO II

Vrijdag 22 september 2023

Op dinsdagavond 3 oktober 2023 organiseert de Historische Vereniging Soest/Soesterberg haar maandelijkse Historische Café in het Gildehuis, Steenhoffstraat 46B te Soest. Op deze avond zal Heleen Joosse een inleiding verzorgen over de Joden in Soest tijdens de Tweede Wereldoorlog. In juli jl. is op basis van een meerjarig onderzoek een boek verschenen met als dezelfde titel.

In de eerste jaren van de Tweede Wereldoorlog waren er vele tientallen inwoners van Soest met een Joodse identiteit. In januari 1941 werd de toenmalige burgemeester van Soest evenals al zijn collega’s gevraagd een overzicht op te stellen van al deze inwoners. De lijst van augustus 1942 is voor Heleen Joosse de basis geweest om na te gaan wat er met hen is gebeurd. Vanaf die periode waren de Joden genoodzaakt onder te duiken om niet door de Duitsers afgevoerd te worden. Heleen heeft geprobeerd ook die Joden die in Soest ondergedoken hebben gezeten te achterhalen en na te gaan wat er met hen is gebeurd. Zij heeft moeten vaststellen dat de helft van de Joodse inwoners van Soest de Tweede Wereldoorlog niet heeft overleefd. Haar ervaringen heeft ze vastgelegd in het eerder genoemde boek. Sinds de uitgave hiervan is nog meer informatie beschikbaar gekomen vanuit reacties van Soesters e.a. Nog steeds worden nieuwe namen en verhalen verzameld.

Tijdens het Historisch Café zal zij haar ervaringen delen met de aanwezigen in de hoop dat ook op die avond nieuwe herinneringen en verhalen leiden tot een nog completer beeld van hetgeen zich in Soest allemaal heeft afgespeeld.

Haar activiteiten passen in een door de Historische Vereniging Soest/Soesterberg gestarte werkgroep welke als doel heeft verhalen en ervaringen uit WOII te verzamelen, te ordenen en voor een breed publiek beschikbaar te stellen. Op de website van de HVS is inmiddels al uitgebreid ruimte gemaakt voor deze verhalen, ook die van de Joden die in Soest woonden of verbleven tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Bijzonder is dat een van de in Soest ondergedoken Joden, toen nog jongen van 6 jaar, speciaal vanuit zijn huidige woonplaats Parijs naar Soest komt om aanwezig te zijn bij dit Historisch Café.

Het Historisch Café begint om 20.00 uur en is toegankelijk voor alle belangstellenden. HVS-leden hebben gratis toegang, niet-leden wordt een bijdrage gevraagd van € 5. Een kopje koffie of thee wordt u aangeboden en na afloop is er nog voldoende gelegenheid tot ontmoeting. Belangstellenden die het Historisch Café willen bezoeken kunnen een plaats reserveren via de website van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg, www.hvsoest.nl.