Themamiddag Soesterberg 20 september: Soester Natuurbad

Donderdag 07 september 2023

Elke derde woensdag van de maand is er in het Ontmoetingscentrum te Soesterberg onder het motto “een bakkie, een plaatje en een praatje” een themamiddag met een historisch karakter.

Woensdag 20 september is het onderwerp ‘Het Soester Natuurbad’, de opening, de hoogtijdagen en de sluiting. Het ontstaan Soesterberger Jaap Nooder was als raadslid van de SDAP vanaf 1931 initiatiefnemer voor de bouw van een Natuurbad tussen Soest en Soesterberg. Het werkgelegenheidsproject zorgde bovendien voor een aantal maanden werk voor werkloze arbeiders. De opening in 1933, in de stromende regen, was direct legendarisch. Wethouder Peter van den Breemer deed de opening op ludieke wijze. Hij ontkleedde zich voor de menigte en bleek een zwempak onder zijn boerenkloffie aan te hebben. Hij dook als eerste de zwemplas in. Om de goede zeden te bewaren was in de beginjaren gemengd zwemmen verboden.

De hoogtijdagen en sluiting
Vakantie vieren in het eigen dorp. Dat kon in het Soester Natuurbad. Want midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen kon men zwemmen, duiken, pootjebaden, zonnen, sporten en flaneren. In koude winters kon er zelfs worden geschaatst. Na een grondige vernieuwing in 1961 werd het openluchtzwembad tot een van de modernste van Europa gerekend. Na oplopende verliezen moest het bad in 1990 de poorten sluiten, hetgeen nog steeds wordt betreurd en veel emoties oproept. Op het terrein staat nu het Hilton Royal Park hotel. Afb. Het vernieuwde bad jaren 60. Bron HVS.

De presentatie wordt verzorgd door Peter Beijer en Lex Bergers. Zij schreven een boek over de historie van het bad dat in 2018 uitkwam en waarvan de tweede druk bijna is uitverkocht.

Thema: Het Soester Natuurbad
Datum: woensdag 20 september 2023, van 14.00 tot 16.00 uur, zaal open om 13.45 uur.
Adres: SWOS Ontmoetingscentrum Soesterberg, Dorpsplein 18, 3769 VA Soesterberg.
De toegangsprijs € 2,50 per persoon, te voldoen bij de entree, aanmelden niet nodig, (zwemdiploma ook niet).