Boek over Joden in Soest tijdens WO II verschenen

Woensdag 26 juli 2023

Al enige jaren heeft Heleen Joosse, inwoner van Soest, onderzoek gedaan naar wat er met de Joodse inwoners en onderduikers tijdens de Tweede Wereldoorlog is gebeurd. Op onze website onder kopje Tweede Wereldoorlog heeft ze al veel verhalen gedeeld.

Op 21 juli is van haar hand ook een boek verschenen met als titel  "Joden in Soest tijdens de Tweede Wereldoorlog". In haar toelichting bij dit boek schrijft Heleen:

Tijdens de bezetting kwamen Joden, ook in Soest, in een absurde en volkomen onbevattelijke situatie terecht. Machteloos en radeloos waren ze gedrongen om onmogelijke keuzes te maken, die gingen over leven en dood van henzelf en hun familie. Als onderduiken al mogelijk was, was het levensgevaarlijk en kon het gezin meestal niet bij elkaar blijven.

Niet onderduiken was ook levensgevaarlijk. Er was geen andere uitweg. Vluchten was praktisch onmogelijk. Maar ook de niet-Joden die wilden helpen moesten moeilijke en soms ook onmogelijke keuzes maken: openlijk protesteren of in het geheim verzet plegen.

Nooit wisten ze wat de gevolgen van hun keuzes waren.

Dit boekje laat iets zien van wat dit betekende voor Joodse inwoners, onderduikers en hun helpers in Soest.

In de Soester Courant van 26 juli was bij het verschijnen van dit boek het volgende artikel opgenomen.

Tijdens het op 3 oktober a.s. geplande Historische Café zal de schrijfser Heleen Joosse met de aanwezigen haar ervaringen delen.
U kunt nu al een plaats reserveren zodat u verzekerd bent van een stoel tijdens dit Historisch Café..

Nieuwsoverzicht