Themamiddag Soesterberg 21 juni: Terug naar jaren '80

Donderdag 08 juni 2023

Elke derde woensdag van de maand is er in het Ontmoetingscentrum te Soesterberg onder het motto “een bakkie, een plaatje en een praatje” een themamiddag met een historisch karakter. Woensdag 21 juni is het onderwerp ‘Terug naar de jaren’80’. Een terugblik aan de hand van geselecteerde videobeelden gemaakt in Soesterberg.

Videokranten
In de periode 1983-1986 heeft de Soester filmer/fotograaf Herman van Dam 28 Videokranten uitgebracht waarin hij impressies presenteerde van actuele nieuwsonderwerpen uit die periode. Deze zijn vorig jaar overgedragen aan de Historische Vereniging Soest/Soesterberg. Hieruit zijn meer dan 20 opnames geselecteerd die betrekking hebben op Soesterberg.

Onderwerpen
Onderwerpen die deze middag zeker voorbijkomen zijn de Open Dagen op de Vliegbasis, Vliegshows, het Luchtvaartmuseum, Freestyle skiwedstrijden op de Skibaan Soesterberg, demonstraties rondom kernbommen en vredesmanifestaties. Natuurlijk wordt ook stil gestaan bij de viering in 1983 van 10 jaar Drie Eiken, de onthulling van het Vredesmonument op het Odijkplein in Soesterberg en de nieuwbouwwijk Mercury. Wat opvalt is dat leden van de Koninklijke Familie vele malen naar Soesterberg zijn gekomen om bij activiteiten aanwezig te zijn en een bijdrage te leveren. Zeker Prins Bernhard zullen we in verschillende videobeelden aantreffen. Afb. Protest kruisraketten Rademakerstraat. Bron: OudSoesterberg.
De beelden zijn gedigitaliseerd door René van Hal die ook de presentatie zal verzorgen.

Thema: Terug naar de jaren ‘80
Datum: woensdag 21 juni 2023, van 14.00 tot 16.00 uur, zaal open om 13.45 uur.
Adres: SWOS Ontmoetingscentrum Soesterberg, Dorpsplein 18, 3769 VA Soesterberg.
De toegangsprijs € 2,50 per persoon, te voldoen bij de entree, aanmelden niet nodig.

Nieuwsoverzicht