Geanimeerd Historisch Café over Dijsssel Tankwagens en Speciale Voertuigen

Woensdag 07 juni 2023

Gisteravond in het Gildehuis een bijzonder Historisch Café. Tijdens dit Historisch Café werd het boek gepresenteerd geschreven door Hans Waldeck en uitgegeven door Uitgeverij Peles met als titel "Dijssel Tankwagens en Speciale Voertuigen, meer dan 350 jaar ambachtelijk vakmanschap op wielen". In dit boek wordt de historie beschreven van een van de oudste familiebedrijven in Nederland met de bijzondere typeringen van hetgeen zij hebben gebouwd.

Het eerste exemplaar werd door Henri van den Dijssel, directeur en 10e generatie bestuurder, uitgereikt aan burgemeester Metz.

De schrijver Hans Waldeck gaf vervolgens een uitgebreide presentatie van zijn onderzoek naar dit bedrijf waar hij toevallig op was gestuit waarmee hij de aanwezigen inzicht gaf over de inhoud van dit imposante boek met veel foto's van bijzondere tankwagens en speciale voertuigen, zoals ook de titel al aangeeft.

Antoon van den Dijssel, de vader van de huidige directeur Henri, was een van de initiatiefnemers voor de oprichting van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg en de Stichting Oud Soest de rechtspersoon van het Museum Soest. In het Museum Soest is nog veel historisch materiaal te bezichtigen in de naar hem genoemde zaal met name uit de tijd van de wagenmakerij van zijn vader, die bekend stond als "Jan Rad".

Zowel jong als oud op deze avond aanwezig hebben met interesse de inleiding en het verhaal van Hans Waldeck gevolgd.

Hieronder een foto-impressie met foto's gemaakt door Jaap van den Broek.

Nieuwsoverzicht