Themamiddag Soesterberg 19 april over Pyramide van Austerlitz

Donderdag 06 april 2023

Elke derde woensdag van de maand is er in het Ontmoetingscentrum te Soesterberg onder het motto “een bakkie, een plaatje en een praatje” een themamiddag met een historisch karakter. Woensdag 19 april gaan we ruim twee eeuwen terug naar de Franse tijd rond 1800. Met als centraal onderwerp de bouw van de ‘Pyramide van Austerlitz’ in de achtertuin van Soesterberg.

De tijd van Napoleon
Vanuit historisch perspectief zal een beeld worden geschetst Frankrijk in het tweede deel van de 18e eeuw en de gevolgen daarvan op de situatie in Holland tot op de dag van vandaag. Aan bod komen de bestuurlijk kwaliteiten van stadhouder Willem V, de Patriotten beweging en de grote invloed van Napoleon en zijn broer Lodewijk in Holland. Het Frans-Bataafse leger bestaande uit 18.000 man betrokken in 1804 hun bivak op de heide achter Zeist. Veel aandacht zal worden besteed aan het ontstaan van en het leven in dat legerkamp van Austerlitz (Camp d’Utrecht), gekoppeld aan de bouw, het verval en de restauraties van de Pyramide. Dit monument is nu onderdeel van de geschiedkundige Canon van Nederland. De historische feiten zullen worden afgewisseld met een aantal verrassende anekdotes.

Andere herkenbare overblijfselen
Gastspreker is Gert Lamers, die als gids bij de Pyramide alles weet over die tijd. Als Soesterberger gaat hij natuurlijk niet voorbij aan de nog steeds herkenbare overblijfselen in woord en beeld uit de Franse Tijd in de directe omgeving van Soesterberg. Zo zal o.a. de ligging van de vier “Kampen van Zeist “met de daarbij behorende tijdsaanduiding toegelicht worden, maar besteedt hij ook aandacht aan het ontstaan van Wallenberg en het misverstand over de Kozakkenput.

Thema: Pyramide van Austerlitz
Datum: woensdag 19 april 2023, van 14.00 tot 16.00 uur, zaal open om 13.45 uur.
Adres: SWOS Ontmoetingscentrum Soesterberg, Dorpsplein 18, 3769 VA Soesterberg.
De toegangsprijs € 2,50 per persoon, te voldoen bij de entree, aanmelden niet nodig.

Afbeelding. Gids Gert Lamers bij de Pyramide. Bron: eigen foto.