Historisch Café 22 maart 2023 Beelden videokranten Herman van Dam

Zondag 19 maart 2023

Twee keer per jaar wordt er op woensdagochtend een Historisch Café gepland speciaal voor bezoekers die in de avond niet meer zo graag hun huis verlaten. Op woensdagmorgen 22 maart a.s. organiseert de Historische Vereniging Soest/Soesterberg een Historisch Café in het Gildehuis, Steenhoffstraat 46B te Soest. Deze ochtend zullen samen herinneringen worden opgehaald aan Soest zo’n 40 jaar geleden (periode 1983-1986). Daarbij  maken wij gebruik van de videobeelden uit de door filmer / fotograaf Herman van Dam uitgebrachte Videokranten. Deze zijn door de familie overgedragen aan de Historische Vereniging Soest/Soesterberg.

De Videokranten bevatten uren opnamen gemaakt van bijzondere gebeurtenissen. Het waren vooral nieuwsberichten/nieuwsjournaals. Er wordt voor die ochtend een selectie gemaakt, maar het is ook mogelijk om in te gaan op de wensen van de aanwezigen.
Wat kunnen we allemaal herbeleven op deze ochtend: evenementen als Karnaval, Koningsdag, Gildefeesten, Intocht Sinterklaas, Polsstokspringen bij de Eem, oplevering Wijk Overhees II, Vliegshows op Soesterberg, maar ook diverse sportwedstrijden zullen de revue passeren. Voor ieder wat wils en … er zitten tal van unieke beelden bij.

Op de website van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg zijn inmiddels verschillende reportages te bekijken onder het kopje historie.

Het Historisch Café begint om 10.00 uur en is toegankelijk voor alle belangstellenden. HVS-leden hebben gratis toegang, niet-leden wordt een bijdrage gevraagd van € 5. Een kopje koffie of thee wordt u aangeboden en na afloop is er nog voldoende gelegenheid tot ontmoeting. Belangstellenden die het Historisch Café willen bezoeken kunnen een plaats reserveren via de website van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg