Lentenummer 2023 VZTS verschenen

Vrijdag 17 maart 2023

Het lentenummer 2023 van het verenigingsblad Van Zoys tot Soest van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg, is deze week is verschenen en brengt weer stukjes geschiedenis van ons dorp in beeld.

Andries Schokker beschrijft hoe het Cecilia Salamons, een Joodse inwoonster van Soest, tijdens de Tweede Wereldoorlog is vergaan. Nadat zij op 22 april 1943 werd opgepakt en overgebracht naar Kamp Vught, is ze via Westerbork naar Sobibor vervoerd waar ze op 14 mei 1943 is vermoord. Haar verhaal staat voor dat van vele andere joden die in Soest hebben gewoond in 1943. In het artikel doet Andries uitgebreid verslag van zijn onderzoek naar wat er met Cecilia en haar bezittingen is gebeurd.

In dit lentenummer ook een uitgebreid artikel over de historie van de Sint Carolus Borromeusparochie in Soesterberg na het overlijden van pastoor Rademaker in 1873. Jan de Mos beschrijft de levens van de pastoors Peelen, Moes, Münninghoff, Snelting en Bonekamp, die in de periode tot 1916 achtereenvolgens aan deze parochie waren verbonden.

Het is weer een lezenswaardig nummer geworden, met ook een artikel over de rol van NSB-burgemeester Alexander Eduard van Goor den Oosterlingh tijdens de Tweede Wereldoorlog. Andries Schokker vertelt hoe Alexander in 1944 toch nog burgemeester wordt en hoe een tribunaal hem in 1948 veroordeelt. Veel informatie pro en contra komt rechtstreeks uit het proces-verbaal.