Themamiddag Soesterberg 15 februari over "Bloemheuvel toen en nu"

Donderdag 02 februari 2023

Elke derde woensdag van de maand is er in het Ontmoetingscentrum te Soesterberg onder het motto “een bakkie, een plaatje en een praatje” een themamiddag met een historisch karakter. Woensdag 15 februari is het onderwerp ‘Bloemhevel toen en nu’, de ontwikkeling van vak 13 aan de Wegh de Weegen.

Bloemheuvel aan de Wegh der Weegen
Bij de aanleg van de Wegh der Weegen werden vakken uitgegeven. Op een daarvan werd in 1653 de hofstede Bloemheuvel gebouwd. Een boerderij met een Heerenkamer waar de eigenaar in de zomermaanden zelf kon verblijven. De boer zorgde met zijn personeel voor het onderhoud van het landgoed en zijn vrouw zorgde voor een warm welkom van de eigenaren. Het was ook een ideaal uitgangspunt voor jachtpartijen. Na 1865 werd het een beleggingsobject en begon de verkaveling. De laatste functie van Bloemheuvel was gezondheidskolonie voor Utrechtse bleekneusjes. In 1911 is de boerderij afgebrand.

Villa Egghermonde
In 1913 werd op het zuidelijk deel van het terrein de villa Egghermonde gebouwd, lange tijd eigendom van de familie Tetrode. De gemeente wilde graag een deel van de grond kopen voor woningbouw, dat werd pas mogelijk na het overlijden van de eigenaar in 1976. Het vak gelegen aan beide zijden van de huidige Banningstraat, tussen de scheidingswegen (sorties) Kampweg/Veldmaarschalk Montgomeryweg en Oude Tempellaan/Verlengde Tempellaan, is nu bijna geheel verkaveld en bebouwd. De ontwikkeling van het vak Bloemheuvel van 1653 tot nu wordt in beeld gebracht door gespreksleider Jan de Mos.

Thema: Bloemheuvel toen en nu
Datum: woensdag 15 februari 2023, van 14.00 tot 16.00 uur, zaal open om 13.45 uur.
Adres: SWOS Ontmoetingscentrum Soesterberg, Dorpsplein 18, 3769 VA Soesterberg.
De toegangsprijs € 2,50 per persoon, te voldoen bij de entree, aanmelden niet nodig.

Afb. Bloemheuvel als gezondheidskolonie, 1907.

Nieuwsoverzicht