Themamiddag Soesterberg 18 januari over Soesterberg Bakermat Nederlandse Luchtvaart

Vrijdag 06 januari 2023

Elke derde woensdag van de maand is er in het Ontmoetingscentrum te Soesterberg onder het motto “een bakkie, een plaatje en een praatje” een themamiddag met een historisch karakter. Woensdag 18 januari zal de rijke historie van Soesterberg als bakermat van de Nederlandse luchtvaart de revue passeren.

Het begon op de vliegheide
In 1911 kreeg de Maatschappij voor Luchtvaart van Verwey & Lugard toestemming om te starten met een vliegheide op Soesterberg. Bij de opening in mei werd de eerste grote vliegdemonstratie gehouden. Een maand later was Soesterberg een halte in de eerste Europese rondvlucht, toen een tocht van drie weken. Er kwamen 21.000 toeschouwers op af. De status als vliegdorp was hiermee gevestigd. Het initiatief werd geen commercieel succes. In 1913 werd de vliegheide overgenomen door defensie en werd de Luchtvaartafdeeling (LvA) opgericht, voorloper van de Koninklijke Luchtmacht. De eenvoudige dubbeldekkers werden snel opgevolgd door betere, veiliger en snellere toestellen op een groter vliegveld. De nieuwe werkgelegenheid zorgde voor een snelle groei van Soesterberg.

Wat rest zijn herinneringen
Aan het einde van 1940-1945 was de Fliegerhorst door de vele bombardementen volledig verwoest. Pas in 1951 was de basis weer herbouwd en operationeel. In 1954 is de vliegbasis in NAVO-verband mede in gebruik genomen door het USAF 32 Tactical Fighter Squadron (TFS) met een eigen afdeling Camp New Amsterdam. Zij vertrokken 40 jaar later in 1994. In 2008 is de basis als gevolg van bezuinigingen gesloten. Veel Soesterbergers denken nog met weemoed terug aan die periode van bijna een eeuw luchtvaartgeschiedenis, ondanks de geluidoverlast. Op tal van pekken in Soesterberg zijn nog tastbare herinneringen aan die glorietijd.
Gespreksleider is Lex van den Brink.

Thema: Soesterberg Bakermat
Datum: woensdag 18 januari 2023, van 14.00 tot 16.00 uur, zaal open om 13.45 uur.
Adres: SWOS Ontmoetingscentrum Soesterberg, Dorpsplein 18, 3769 VA Soesterberg.
De toegangsprijs € 2,50 per persoon, te voldoen bij de entree, aanmelden niet nodig.