Wintereditie VZTS 2022 verschenen

Donderdag 22 december 2022

In het Winternummer 2022 van het verenigingsblad van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg “Van Zoys tot Soest, dat op 22 december is verschenen, staan de historie van he Stichtse Lijntje Utrecht-Baarn en 100 jaar Katholiek Onderwijs in Soesterberg centraal.

In het spoorwegnet ontbrak aan het eind van de 19e eeuw een goede aansluiting voor Soest en Soestdijk. Reden voor de Utrechtsche Locaalspoorweg-Maatschappij (ULS) om een spoorlijn aan te leggen die van Baarn via Soest naar Den Dolder ging en aansloot bij de lijn Amersfoort — Utrecht. Het Stichtse Lijntje, zoals de verbinding bekend kwam te staan, was geboren! René Janson beschrijft in dit artikel de geschiedenis van deze spoorverbinding. Nog dagelijks passeert tientallen keren per dag een trein en worden honderden passagiers richting Utrecht dan wel Baarn vervoert.

Jan de Mos beschrijft de geschiedenis van 100 jaar katholiek onderwijs in Soesterberg. Nadat de Soesterberg voor katholiek onderwijs waren aangewezen op Soest, Amersfoort dan wel Zeist, werd in 1922 een eigen school geopend op initiatief van het parochiebestuur van de Sint Carolus. De school telt in 2022 230 leerlingen, en in het gebouw is een opvanglocatie van Topkids gevestigd.  Sinds 1993 maakt het katholiek onderwijs in Soesterberg onderdeel uit van de Stichting Katholiek Onderwijs Soest-Soesterberg.

Verder in deze nieuwe uitgave de thema’s van de in het eerste halfjaar 2023 te organiseren Historische Cafés, en actuele informatie vanuit het bestuur van de HVS.