Het Stichtse Lijntje riep veel herinneringen op

Woensdag 09 november 2022

Vanmorgen werd in het Gildehuis een Historisch Café georganiseerd rondom het thema "De historie van het Stichtse Lijntje". Vele tientallen bezoekers waren hierheen gekomen, en wel op een bijzonder moment, omdat tot op heden de Historische Cafés alleen in de avonduren werden gehouden. Het onderwerp sprak de bezoekers aan, en wat je merkte is dat veel herinneringen werden gedeeld en herkend. Zelfs verschillende oud-Soesters hadden de weg naar het Gildehuis gevonden.

De in Soest wonende René Jansen, lid van de NVBS (Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen) verzorgde aan de hand van een powerpoint presentatie een inleiding over het ontstaan van de spoorlijn, wie daarvoor het initiatief hadden genomen, de verschillende stations aan het lijntje tussen Den Dolder en Baarn, de verschillende treinstellen die op het lijntje gereden hebben en ook bijzondere zaken als de combinatie met de paardentram ook de eeuwwisseling van de 19e naar de 20ste eeuw, de ongelukken op de overwegen, jubilea die uitgebreid gevierd werden, maar ook het goederenemplacement op Station Soest waar dagelijks treinen kwamen voor de oliehandel, de kolenhandel en de coöperatie.
Natuurlijk kon ook het gebruik door de Koninklijke Familie met name Koningin-Moeder Emma van de trein vanaf Station Soestdijk (waar ook een Koninklijke Wachtkamer is geweest) in de inleiding niet ontbreken.

Op de website van de HVS vinden we ook videobeelden terug van de door Soest rijdende treinen, te weten een collage van amateurbeelden gemaakt in de periode 1938-1978 als ook beelden van het Polygoonjournaal over de overgang naar elektrische treinen.

Nieuwsoverzicht