Themamiddag Soesterberg 19 oktober: Sporen van de oorlog

Vrijdag 07 oktober 2022

Elke derde woensdag van de maand is er in het Ontmoetingscentrum te Soesterberg onder het motto “een bakkie, een plaatje en een praatje” een themamiddag met een historisch karakter. Woensdag 19 oktober is het onderwerp: Sporen van de oorlog.

Soesterberg in oorlogstijd Soesterberg kent een rijk militair verleden.
In de 19e eeuw als legerplaats en oefenterrein en vanaf 1913 ook als vliegbasis. Het legergroen was altijd prominent aanwezig.
Vanaf de mobilisatie in 1939 het veldgrijs van het Nederlandse leger, tijdens de bezetting het Feldblau van de Duitse Luftwaffe en na de bevrijding het kakigroen van de Canadezen. De vliegbasis was voor de Duitsers van strategisch belang en werd gemoderniseerd en uitgebreid tot een volwaardige Fliegerhorst. Vele huizen en panden werden gevorderd, gesloopt of onder handen genomen en nieuwe militaire complexen verschenen in de bossen rond Soesterberg. Met een reeks zware bombardementen beëindigden de geallieerden voor een groot deel het belang van Soesterberg voor de Luftwaffe, waarna hun plek werd ingenomen door grondtroepen. Die vervolgens vanaf mei 1945 plaatsmaakten voor Engelse en Canadese bevrijders, die tot en met november 1945 bleven.

Sporen van de oorlog
Die zes bewogen jaren hebben flink wat sporen achtergelaten. Soms herkenbaar en bekend, vaak onzichtbaar en onbekend. Dat prikkelt al decennia amateurhistorici. Een groepje amateurhistorici heeft zich verenigd in de Stichting Legerplaats Soesterberg 1939-1945 en doet al vele jaren onderzoek naar de militaire geschiedenis van Soesterberg en de directe omgeving. Bestuurslid Richard de Mos is de gespreksleider van deze middag.

Thema: Sporen van de oorlog
Datum: woensdag 19 oktober 2022, van 14.00 tot 16.00 uur, zaal open om 13.45 uur.
Adres: SWOS Ontmoetingscentrum Soesterberg, Dorpsplein 18, 3769 VA Soesterberg.
De toegangsprijs is € 2,50 per persoon, te voldoen bij de entree. Aanmelden niet nodig.

Afbeelding: Achtergebleven Duitse oefenbom. Bron SLS 39-45.