Geanimeerde avond over Genealogisch onderzoek

Woensdag 05 oktober 2022

Dinsdagavond 4 oktober organiseerde de Historische Vereniging Soest-Soesterberg haar maandelijkse Historisch Café in het Gildehuis.
De zaal was gevuld met meer dan 30 geïnteresseerden hoe stamboomonderzoek aan te pakken.
Het werd een zeer geanimeerde bijeenkomst waarin de bezoekers heel veel informatie aangereikt kregen door de beide inleiders.

In het eerste deel van de bijeenkomst vertelde Henk Valkenet over de verschillende wijzen hoe je stamboomonderzoek kunt aanpakken en waar je informatie kunt vinden.
In het tweede deel van de bijeenkomstnam Gerrit Woertman de aanwezigen mee in de ontwikkelingen rondom het DNA van mensen, hoe relaties zijn te leggen tussen mensen, en hoe deze te gebruiken is om te zoeken naar voorouders en vooral waar ze vandaan kwamen.

Aan het eind van de bijeenkomst werden 5 DNA-testen verloot waarmee aanwezigen hun DNA in verband kunnen brengen met hun roots.

Vanwege de grote hoeveelheid informatie, die werd gedeeld is afgesproken de inleidingen te delen via de website van de HVS. Deze treft u hierna aan;
- Inleiding Henk Valkenet over genealogisch onderzoek
- Overzicht websites waar informatie voor stamboom onderzoek is terug te vinden
- Inleiding van Gerrit Woertman over de ontwikkelingen op het gebied van DNA en hoe deze ook kan worden toegepast bij een stamboomonderzoek

Alle aanwezigen maar ook andere geïnteresseerden zijn natuurlijk welkom op een van de bijeenkomsten van de werkgroep genealogie die elke 2e dinsdagavond van de maand (exclusief juli en augustus) in Museum Soest. aanvang 19.45 uur. De eerstvolgende bijeenkomst vindt plaats op dinsdagavond 11 oktober a.s.

Nieuwsoverzicht