Eerste exemplaar Themanummer TVE overhandigd aan burgemeester Metz

Vrijdag 23 september 2022

Vanmorgen is door de voorzitter van de Stichting Tussen Vecht en Eem (Jan Vollers) het eerste exemplaar van het Themanummer over "Plaatsen van herinnering" overhandigd aan de burgemeester van Soest, de heer Rob Metz. In dit Themanummer een diversiteit aan verhalen over levende herinneringen van gemeente in het gebied tussen Vecht en Eem. Vanuit Soest wordt de herinnering aan 40 jaar Amerikanen in Soesterberg beschreven door René van Hal. De inhoud met overzicht artikelen Themanummer 2022 TVE treft u hier aan.

De overhandiging van het Themanummer was een opstapje naar de organisatie van een Open Dag op zaterdag 8 oktober in Cultureel en Congrescentrum De Rank in Soest, een gezamenlijk initiatief van de Stichting Tussen Vecht en Eem en de Historische Vereniging Soest/Soesterberg. Het thema van deze Open Dag luidt: Waarom herdenken wij eigenlijk?

De Open Dag op 8 oktober 2022 in Soest gaat niet door
Het aantal aanmeldingen is ver beneden onze verwachting gebleven, waardoor het helaas niet mogelijk bleek de geplande activiteiten te laten doorgaan.

Namens het bestuur van TVE en de Historische Vereniging Soest/Soesterberg,
Jan Siebenga
Secretaris TVE

Sprekers tijdens het ochtendprogramma  zijn Prof dr. Ed Jonker over Herinneren en herdenken. (Prof. Jonker is hoogleraar Grondslagen van de Geschiedenis, van de faculteit Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht), en René van Hal over de 40 jaar dat Amerikanen in Soesterberg gestationeerd waren en welke erfenis zij aan de Soester gemeenschap hebben nagelaten. (René Van Hal is al jarenlang actief voor de Historische Vereniging Soest-Soesterberg en andere maatschappelijke organisatie in Soest).

In de middag zijn er excursies mogelijk naar Kamp Amersfoort, Nationaal Militair Museum dan wel Museum Soest. In Museum Soest zal aan het eind van de middag de gezamenlijke afsluiting plaats vinden.

Iedereen is welkom op deze Open Dag. Meer informatie over deze Open Dag en hoe zich aan te melden treft u aan onder deze link.

Het THEMANUMMER 2022 over plaatsen van herinneringen is voor € 9,-- te koop bij de plaatselijke boekhandels maar ook te bestellen via onze site. Echter alleen voor de belangstellenden die in Soest of Soesterberg wonen gezien de portokosten)

Nieuwsoverzicht