Historisch Café 4 oktober over Stamboomonderzoek

Donderdag 22 september 2022

Op dinsdagavond 4 oktober 2022 vanaf 20.00 uur is er in het Gildehuis weer het maandelijkse Historisch Café. Dit keer is het onderwerp “Genealogie en DNA-tests als hulpmiddel bij genealogisch onderzoek”.

Genealogie - het uitzoeken van voorouders- was vroeger een kwestie van langs oude familieleden gaan: kijken in trouwboekjes en fotoalbums, en voor de katholieken kijken in de schoenendoos met bidprentjes. Dan zoveel mogelijk opschrijven. En daarna naar een archief zoeken in de Burgerlijke Stand en daarvoor de Doop/Trouw/Begraafboeken. Vaak een heel langdurig gepuzzel.
Met de komst van internet kwam veel informatie online beschikbaar in handige websites als www.wiewaswie.nl, www.genealogieonline.nl, www.familysearch.org. En als je dan ook nog geholpen wordt door Google en sites als www.cbg.nl en www.delpher.nl (met alle NL-kranten), dan is het eigenlijk een makkie om familie uit te zoeken. Maar is het werkelijk een makkie, of komt er meer bij kijken?
Henk Valkenet zal in het eerste deel van het Historisch Café laten zien hoe dit opgepakt kan worden.

Maar genealogie geeft niet altijd alle antwoorden. Voor de invoering van de Burgerlijke Stand waren er nog lang niet altijd vaste achternamen. Mensen werden vaak vernoemd naar hun vader, met dan soms ook nog op het platteland de boerderijnaam als “bijnaam”. Waren al die mensen op een boerderij ook familie? Vrouwen werden regelmatig niet genoemd in Doopboeken. Wie zijn de vaders bij ongehuwde moeders of bij adoptie? Kortom veel vragen, die we vaak niet meer kunnen stellen. Gelukkig worden we de laatste jaren geholpen door DNA-testen.

DNA-tests als hulpmiddel
Gerrit Woertman zal in het tweede deel van het Historisch Café (na een korte pauze) in vogelvlucht de mogelijke testen voor Y-DNA (mannelijke lijn), mt-DNA (voor mannen en vrouwen in vrouwelijke lijn), en autosomaal-DNA (naar alle voorouders) de revue laten passeren, met natuurlijk wat voorbeelden. Sommige uitkomsten zijn te verwachten, maar er zijn soms ook zeer onverwachte resultaten.
Bij de voorbeelden zal gebruik gemaakt worden van de DNA-tests die door Dick van Fulpen gedaan zijn. Dick is al een aantal jaren op zoek naar zijn biologische grootvader en heeft een Y-DNA test gedaan bij FamilyTreeDNA en een autosomaal DNA-test bij MyHeritage.
Om de belangstellende bezoekers extra te stimuleren tot het doen van een DNA-test worden er 5 kits van MyHeritage verloot onder de aanwezigen!

Leden van de HVS hebben gratis toegang. Van niet-leden wordt een bijdrage gevraagd van € 5. Belangstellenden die het Historisch Café willen bezoeken kunnen een plaats reserveren via de website van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg,