Zomernummer Van Zoys Tot Soest verschenen

Dinsdag 19 juli 2022

Het zomernummer van VZTS (Van Zoys tot Soest, het verenigingsblad van de HVS) is verschenen en zal de komende dagen bij de HVS-leden worden bezorgd.
Dit nummer bevat weer diverse artikelen met enerzijds historische informatie maar tevens ook een vooruitblik naar verschillende activiteiten die over de historie van Soest georganiseerd worden in het komende half jaar.

De serie over de Buitenplaatsen aan de Vredehofstraat wordt afgesloten met een historisch beeld van Buitenplaats Vredehof en het ernaast gelegen Huize Buitenhof en haar bewoners. Op Buitenplaats Vredehof heeft ondermeer een van de burgemeesters van Soest, de heer Loten van Doelen Grothe gewoond. Na zijn overlijden in 1925 is zijn weduwe verhuisd naar Klein Vredehof. Het landhuis heeft tot na de Tweede Wereldoorlog leeg gestaan in afwachting van een verkaveling van het landgoed en de afbraak en bouw van het Appartementengebouw Vredehof.
Huize Buitenzorg is meer dan een eeuw eigendom geweest van de Koninklijke Familie. In dit pand hebben vele werknemers van de familie gewoond. Voor de verkoop heeft ook Prinses Irene met haar kinderen enkele jaren in dit pand gewoond. Ook nu nog is in het pand de band met het Koninklijk Huis zichtbaar in de vele schilderijen en foto's die er aan de muren hangen.

Verder wordt vooruit gekeken naar het programma op de Open Monumenten Dagen 2022 (10 en 11 september) en de Historische Cafés die in het najaar 2022 worden georganiseerd.

Niet-leden kunnen voor € 3,50 een exemplaar bestellen via onze speciale bestelsite.

Nieuwsoverzicht