Historisch Café 7 juni 2022: de weg van Soest naar Soesterberg

Zondag 29 mei 2022

Op dinsdagavond 7 juni a.s. vanaf 20.00 uur organiseert de Historische Vereniging Soest/Soesterberg in het Gildehuis, Steenhoffstraat 46, Soest een Historisch Café met als thema “De weg van Soest naar Soesterberg”. Al eeuwenlang zijn Soest en Soesterberg via een zandpad, betonbaan en later een geasfalteerde weg met elkaar verbonden. Alleen de voornaamste route is in de afgelopen 100 jaar enkele keren aangepast. De weg leidt door een natuurgebied waar in de loop van de tijd ook bijzondere plekken zijn gecreëerd zoals een sanatorium, het Soester Natuurbad, de vliegbasis, en ook weer zijn terug gegeven aan de natuur.

René van Hal zal tijdens het Historisch Café een lezing verzorgen waarbij hij aan de hand van kaarten en foto’s de weg wijst die Soesters gingen en gaan wanneer ze over de “hoofdweg” naar Soesterberg rijden. Wat kom je dan tegen, wat is er allemaal al weer verdwenen.

De route van Soest naar Soesterberg
Gestart wordt bij de kruising van de Soesterbergsestraat met de Birkstraat, we gaan als eerste door een winkelgebied en na de kruising met de Vondellaan komen we in een bosrijke omgeving met aan beide zijden de stuifduinen. Langs deze route hebben de nodige pensions gestaan waar zomers veel gasten kwamen logeren om van de natuur te genieten en nieuwe energie op te doen.

Na de kruising met de Dennenweg voert de route langs het Openluchttheater (thans Cabrio) en de plek waar het sanatorium later ziekenhuis Zonnegloren heeft gestaan. Via de beruchte bocht bij Zonnegloren passeren we de plek waar van 1863-1916 een Tolhuis heeft gestaan en betaald moest worden om van de weg gebruik te maken.

We steken vervolgens het in 1863 geopende spoor tussen Utrecht en Zwolle over om langs de Utrechtse Waterleidingmaatschappij te komen en de plek waar van 1933 tot 1990 het Soester Natuurbad lag waar vele Soesters uren hebben doorgebracht.
Bij de Paltz aangekomen zijn de laatste 200 jaar meer routes richting Soesterberg ontstaan, waarbij de aanleg van een vliegveld de voornaamste oorzaak was om de route te verleggen.

De historie en de vele (veelal al verdwenen) bezienswaardigheden worden via foto’s nog eens onder de aandacht gebracht. Maar bij een Historisch Café wordt ook veel ruimte vrij gemaakt om ervaringen te delen.

Leden van de HVS hebben gratis toegang. Van niet-leden wordt een bijdrage gevraagd van € 5. Belangstellenden die het Historisch Café willen bezoeken kunnen een plaats reserveren via de website van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg

Nieuwsoverzicht