18 mei: Themamiddag Soesterberg over Sint Jan en Cenakel in Soesterberg

Vrijdag 06 mei 2022

Themamiddag over Sint Jan en Cenakel in Soesterberg
Elke derde woensdag van de maand is er in het Ontmoetingscentrum te Soesterberg onder het motto “een bakkie, een plaatje en een praatje” een themamiddag met een historisch karakter. Het thema van woensdag 18 mei is “Sint Jan en Cenakel”. Zowel het voormalig missiehuis Sint Jan als het klooster Cenakel maken nu deel uit het van het Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten.

Missiehuis Sint Jan; Gezelschap van het Goddelijk Woord (Societas Verbi Divini-SVD)
De geschiedenis gaat een eeuw terug. De door pater Arnold Jansen opgerichte Duitse, maar in Steyl gevestigde, orde wilde uitbreiden en kocht in 1920 in Soesterberg de leegstaande villa Eikenhorst. Na een verbouwing werd deze villa in 1924 als missiehuis Sint Jan in gebruik genomen. Vanwege de groei werd al in 1926 nieuwbouw op het terrein betrokken. Nadat de behoefte aan missionarissen was afgenomen wijzigde in 1961 de functie in volkshogeschool onder de naam Kontakt der Kontinenten (KdK). Na vertrek van de SVD in 1989 werd het een congrescentrum.

Het Cenakel; Slotzusters van Steyl
Nadat de paters in 1926 naar de nieuwbouw verhuisden werd de villa na een opknapbeurt betrokken door de kloosterzusters van de orde “Congregatie van de Dienaressen van de Heilige Geest van de Altijddurende Aanbidding’, beter bekend onder de naam Roze Zusters (zie afb.). Deze orde was eveneens door Arnold Janssen opgericht. Het gebouw werd omgedoopt in Cenakel. In 1940 was de nieuwbouw klaar en later is de oude villa gesloopt. Het aantal zusters liep met de jaren terug, de laatsten vertrokken in 1999. Het Cenakel maakt sindsdien eveneens onderdeel uit van Kontakt der Kontinenten.

Tijdens de bloeitijd van het missiehuis Sint Jan hebben zich ook droevige momenten voorgedaan, die het dagelijks leven beïnvloedde en de Soesterbergse gemeenschap soms tot actie opzette. Stof genoeg voor een levendige themamiddag.
Gastspreker is René van Hal.

Thema: Sint Jan en Cenakel.
Datum: woensdag 18 mei 2022, van 14.00 tot 16.00 uur, zaal open om 13.45 uur.
Adres: SWOS Ontmoetingscentrum Soesterberg, Dorpsplein 18, 3769 VA Soesterberg.
De toegang is gratis, aanmelden niet nodig.

Nieuwsoverzicht