Artikel over in oorlog gefusilleerde Henk van Mill verschenen

Zondag 03 april 2022

Afgelopen weekend is in de krant "De Stad Gorinchem" en uitgebreid artikel verschenen van de hand van Sjaak Kouwenhoven over Henk van Mill, geboren in Gorinchem maar voor WO II al met zijn ouders verhuisd naar Soest..

Sinds 4 jaar verdiept Sjaak Kouwenhoven zich in personen en gebeurtenissen uit de regio Gorinchem die een (belangrijke) rol speelden tijdens WO II, maar die de geschiedenisboeken niet hebben gehaald. "Het is toch erg vreemd dat bijna niemand die mensen nog kent. Het is zeker niet vanzelfsprekend dat we nu in vrijheid kunnen leven. Daar is voor gevochten, vaak met de dood tot gevolg! Het is mijn streven deze ‘vergeten’ moedige mensen, inclusief de (Joodse) slachtoffers, uit Gorinchem en omstreken een gezicht te geven door verhalen over hen te schrijven in De Stad Gorinchem. Opdat wij niet vergeten.”

Henk van Mill
Henk van Mill had in de oorlog een autobedrijf aan de Klein Engendaalweg. Henk zat in het verzet en werd in mei 1944 verraden en opgepakt. Op 20 september 1944 wordt hij in de omgeving can Arnhem gefusilleerd.
Het is niet precies bekend wat Henk deed in het verzet, hij was geen lid van een verzetsgroep, maar samen met o.a. Jan Swanink houdt hij zich bezig met illegale activiteiten zoals het verbergen van wapens, radio’s en motorfietsen.

Sjaak Kouwenhoven doet in het artikel verslag van wat hij heeft kunnen terugvinden van de gebeurtenissen rondom het oppakken van Henk van Mill en zijn dood.
Wederom is een stukje geschiedenis van een best wel onbekende Soester die tijdens WO II is omgekomen door zijn bijdrage aan het verzet beschreven.

Het artikel uit De Stad Gorinchem