Themamiddag Soesterberg 23 maart: het aanzien van Soesterberg in 1971

Donderdag 10 maart 2022

Na een gedwongen corona-pauze worden de themabijeenkomsten van de wekelijkse koffiegroep weer opgestart. Elke derde woensdagmiddag van de maand in het Ontmoetingscentrum (SWOS) aan het Dorpsplein in Soesterberg. Vanwege de verkiezingen nu een week later, woensdag 23 maart. Het thema is deze keer “Het aanzien van Soesterberg in 1971”. Hoe zag Soesterberg er 50 jaar geleden uit, wat gebeurde er allemaal? Aan de hand van krantenknipsels, foto- en filmmateriaal wordt een beeld geschetst van het dorpsleven in die twaalf maanden van dat jaar.

Druk verkeer door het dorp
Al het doorgaande verkeer op de route Utrecht-Amersfoort ging in 1971 nog over de Rademakerstraat. Er werd al jaren gesproken over een omleiding, die kwam er pas in 1974, en een nieuwe snelweg, dat duurde zelfs nog tot 1986. Dat drukke verkeer zorgde voor gevaarlijke situaties en ongelukken. Maar er werd ook van geprofiteerd. Aan de weg stonden vele benzinepompen. De caravan- en occasionhandel floreerde en ook de horeca pikte een graantje mee van de vele passanten.
Het dorp zelf floreerde minder, het aantal inwoners daalde al een paar jaar achtereen, oorzaak gebrek aan woningen. Aan de roerige periode met Toni Boltini kwam een einde, zijn beatcentrum El Paradiso brandde volledig af. Op de hoek van de Richelleweg stond toen Kela. Dat is afgebrand in 1982, eenzelfde lot dat de daarvoor in de plaats gekomen meubelzaken in 2021 trof. De Amerikanen gaven in 1971 nog wel kleur aan Soesterberg. De Apollo 15 maakte in dat jaar een geslaagde vlucht naar de maan met bemanningslid David Scott, die van 1956 tot 1960 als jachtvlieger in Soesterberg was gestationeerd.

Kortom genoeg onderwerpen waaraan de bezoekers nog actieve herinneringen zullen hebben, dus met een hoog “Oh ja, weet je nog wel” gehalte.
De gespreksleider is Jan de Mos.
Het aanzien van Soesterberg in 1971: woensdag 23 maart, van 14.00 tot 16.00 uur.
Ontmoetingscentrum Soesterberg (SWOS), Dorpsplein 18, 3769 VA Soesterberg.
Zaal open om 13.45 uur, de toegang is gratis, aanmelden is niet nodig.