UPDATE: Themamiddag Soesterberg 17 november GEANNULEERD

Vrijdag 12 november 2021

In lijn met de explosieve toename van het aantal corona-gevallen en de op 12 november aangekondigde verscherpte maatregelen, heeft de organisatie besloten de Themamiddag op woensdag 17 november a.s. te annuleren. Het thema zal een volgende keer opnieuw worden geagendeerd.

Oorspronkelijk bericht:

Vanaf oktober is er weer elke derde woensdagmiddag van de maand een bijeenkomst met een historisch karakter onder het motto: een bakkie, een plaatje en een praatje. Op woensdag 17 november is het thema de geschiedenis van het openbaar vervoer in en rond Soesterberg. De presentatie wordt gehouden in het Ontmoetingscentrum Soesterberg aan het Dorpsplein.

Het begon met de postkoets
Soesterberg is ontstaan door de aanleg van de Wegh der Weegen in 1650. In die tijd bestond het openbaar vervoer nog uit echte paardenkracht, postkoetsen en diligences, zowel voor personen- als goederenvervoer. In een adem wordt dan altijd vermeld dat de uitspanning Huis ten Halve in Soesterberg daarbij een belangrijke rol vervulde, halfweg op de route Amsterdam-Arnhem. Duidelijk zal worden gemaakt dat het een hardnekkige mythe is.

Trein, tram en bus
In 1863 stappen we van de diligence over op de trein Utrecht-Amersfoort met een station aan de Soesterbergsestraat. In 1907 komt er een smalspoor bij, vanaf station Huis ter Heide naar het militaire Kamp van Zeist: het genielijntje. Dat spoor liep dwars door het dorp. In 1914 werd voor lokaal vervoer de tramlijn Utrecht-Zeist doorgetrokken naar Amersfoort. Dat smalspoor had een andere breedte met als gevolg dat er twee sporen naast elkaar dwars door Soesterberg kwamen te lopen. Na de oorlog kwam het streekvervoer per bus sterk op en in 1949 verdween de tram uit beeld. De lokale busmaatschappijen zoals Leguit en Tensen zijn van lieverlee opgeslokt door de Nederlandsche Buurtspoorweg Maatschappij (NBM) en het latere Centraal Nederland. Aan de hand van de vele beelden kunnen de bezoekers hun herinneringen aan een ritje ophalen en hun ervaringen delen.

Geschiedenis Openbaar Vervoer Soesterberg.
Woensdag 17 november 2021, van 14.00 tot 16.00 uur.
Ontmoetingscentrum Soesterberg (van de SWOS), Dorpsplein 18, 3769 VA Soesterberg.
Zaal open om 13.45 uur, de toegang is gratis, aanmelden is niet nodig.

Afbeelding. “Tranen met tuiten, tram verdwijnt, leve de hypermoderne bus”, NBM 1949.