Geannuleerd: 17 november Historisch Café rondom historie Soester Natuurbad

Woensdag 03 november 2021

Update:

Het bestuur heeft aansluitend op de 12 november jl. afgekondigde strengere coronamaatregelen besloten de Historische Cafés die voor 2021 gepland stonden te annuleren. Dus ook deze over het Soester Natuurbad.

Lezing over uniek natuurbad bij Historische Vereniging Soest Soesterberg

Het Soester Natuurbad was van 1933 tot 1990 voor generaties Soesters dé ontmoetingsplek. Vakantie vieren in het eigen dorp, dat kon. Want midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen kon men zwemmen, duiken, pootjebaden, zonnen, sporten en flaneren.

Peter Beijer heeft samen met Lex Bergers in 2018 een boek geschreven over de historie van het Soester Natuurbad. Woensdagmorgen 17 november vanaf 10.00 uur geeft hij in het Gildehuis (Steenhoffstraat 46B) tijdens een Historisch Café aan de hand van foto’s een lezing over de geschiedenis van het bad dat in 1933 in het kader van de werkverschaffing is aangelegd. Eens in het kwartaal is besloten op een morgen een Historisch Café te organiseren omdat velen in de avond niet meer zo graag de deur uitgaan.

Historie
In de crisistijden werden mensen aan het werk gehouden. Een zwemplas creëren zorgde voor een aantal maanden werk voor werkloze arbeiders. Toenmalig wethouder Peter van den Breemer opende het zwembad op pikante wijze. Hij ontkleedde zich voor de menigte en bleek een zwempak onder zijn boerenkloffie aan te hebben. De eerste duik in de zwemplas was van deze markante Soester.

De eerste plons van Peter van den Breemer is een voorbeeld van een van de vele verhalen over het Soester Natuurbad. Tot aan 1960 was het natuurbad letterlijk een natuurbad. Een plas midden in het waterwingebied in Soest. Vanaf 1961, na een grote verbouwing, geldt het bad als het meest moderne van Europa, met een springtoren, een wedstrijdbassin en een uitgebreide ligweide. ,,Op vakantie gaan was niet nodig in die tijd”, zegt Beijer. ,,Wij hadden het Soester Natuurbad en daar hadden we alles.”

Het bad werd in 1990 gesloten. De gemeente verkocht het Soester Natuurbad aan een projectontwikkelaar die op deze plek een hotel en een golfbaan liet verrijzen. Het verhaal achter de sluiting van het bad, dat nog steeds veel emoties in Soest oproept, wordt tijdens de lezing uitgebreid behandeld.

Geïnteresseerden in de lezing kunnen zich aanmelden via de website van de Historische Vereniging Soest ( www.hvsoest.nl ) Voor leden is de toegang gratis, niet-leden betalen € 5 per persoon.

Bij toegang is het tonen van de corona QR-code verplicht.

Wanneer: woensdagmorgen 17 november 2021
Aanvang: 10.00 uur
Waar: Gildehuis, Steenhoffstraat 46B
Thema: Historie Soester Natuurbad
Inleider: Peter Beijer
Toegang: voor HVS-leden gratis; voor niet-HVS-leden € 5 per persoon
Bij toegang is QR-toegangsbewijs nodig en dient bij ingang getoond te worden.
Reserveren via: site website HVS

Nieuwsoverzicht