2 november: Historisch Café over busonderneming Tensen

Zaterdag 23 oktober 2021

Dinsdagavond 2 november a.s. wordt er wederom een Historisch Café gewijd aan busonderneming Tensen en het openbaar vervoer in Soest. Het Historisch Café wordt vanaf 20.00 uur georganiseerd in het Gildehuis, Steenhoffstraat 46B, ingang achter Museum Soest.
In 2021 was eerder een Historisch Café gewijd aan busonderneming Tensen. Toen was echter de belangstelling zo groot dat velen moesten worden teleurgesteld. Op basis daarvan is toegezegd een tweede avond te organiseren. Door corona heeft dit wat langer geduurd.

De rode bussen van Tensen hebben bijna 50 jaar door Soest en omgeving gereden. Tensen verzorgde zowel het openbaar vervoer rondom Soest, maar had ook verschillende touringcars die door verenigingen werden gehuurd, of waarmee dagtochten en vakantiereizen werden georganiseerd. Daarnaast werden dagelijks bussen ingezet voor het schoolvervoer en het vervoer van werknemers van o.a. de haven in Amsterdam, Polynorm. De bussen van Tensen waren bijna allemaal van het merk Volvo.

De familie Tensen nam in 1930 busonderneming Geerestein over en legde daarmee haar basis in Soest. In 1959 werd ook Dijkhuizen uit Bunschoten overgenomen waarmee ze vanaf die tijd ook beschikte over een tweede garage in Bunschoten/Spakenburg. Tensen was jarenlang een kleine zelfstandige busonderneming welke uiteindelijk in 1979 werd verkocht aan de Nederlandse Spoorwegen. Voor kleine maatschappijen als Tensen waren er weinig mogelijkheden om financieel gezond te blijven.

Met foto’s, ander beeldmateriaal en met bijzondere belevenissen en ervaringen neemt René van Hal de historieliefhebbers mee naar een boeiende geschiedenis. Inmiddels is in het Museum Soest een vaste vitrine ingericht rondom de historie van busonderneming Tensen. Een bezoekje waard.

Ook deze keer wordt er weer gerekend op grote belangstelling. Daarom is reserveren van een plaats via www.hvsoest.nl noodzakelijk. Bovendien zal de bezoeker een geldig coronabewijs moeten overleggen bij de ingang.

De bijeenkomst is voor iedereen toegankelijk. Voor leden van de HVS is de toegang gratis, niet-leden betalen € 5. Daarvoor krijgen ze ook een kopje koffie/thee.

Datum: dinsdag 2 november 2021
Locatie: Gildehuis, Steenhoffstraat 46B (achterzijde St. Jozefgebouw)
Aanvang: 20:00 uur (zaal open vanaf 19.30 uur)
Aanmelden: via de site