Historisch Café over Bleekneusjes op 5 oktober a.s. Update

Zondag 03 oktober 2021

Op dinsdagavond 5 oktober a.s. organiseert de Historische Vereniging Soest/Soesterberg vanaf 20.00 uur in het Gildehuis, Steenhoffstraat 46, weer een Historisch Café. Door de corona was dit bijna anderhalf jaar niet mogelijk. Tijdens het Historisch Café wordt een presentatie verzorgt door René van Hal en Jan de Mos over de verschillende kindervakantiekoloniehuizen die in de periode 1905-1983 in Soest en Soesterberg hebben gestaan.

In de vorige eeuw werden vele honderden kinderen vanuit voornamelijk de stad naar Soest en Soesterberg gezonden om “gezondheid op te doen” ofwel aan te sterken. Wie kent niet de namen Bloemheuvel, De Stompert, Hemalie, KINABU, Nieuwe Weg en Vosseveld. Elk huisje kende zijn eigen geschiedenis en achterban. Uitgangspunt was dat met 6 weken de kinderen weer “hersteld” naar huis zouden kunnen. Rust, Reinheid en Regelmaat was het Leitmotiv. Door goed te eten, rust te nemen en van de (hoogte)zon te genieten zou dat moeten lukken. Wekelijks werd het gewicht gecontroleerd en wanneer een kind te weinig in gewicht was toegenomen in de 6 weken, dan werd er vaak nog weer een nieuwe periode van 6 weken aan vast geplakt.

De kinderen zo merkten beide inleiders uit hun contacten keken met gevarieerde ervaringen terug op hun verblijf in Soest en Soesterberg. Voor sommigen was het een fijne en zorgeloze periode, anderen hebben minder goed ervaringen vaak gebaseerd op verplicht moeten eten, eten ook dat je niet lustte of niet kende. Allerlei maniertjes werden er gevonden om toch een leeg bord te kunnen tonen. Ook verhalen van kinderen die waren ontsnapt om de omgeving te verkennen en daarbij ook op het politiebureau belandden.

Tijdens zo’n Historisch Café is er voldoende ruimte om ook ervaringen uit te wisselen. Begin dit jaar is trouwens een speciaal themanummer uitgegeven door de historische Vereniging Soest/Soesterberg verschenen met als thema “Bleekneusjes”. Tijdens de avond die tot ongeveer 22.30 uur duurt zal uit die informatie ook worden geput als ook alles wat er niet is beschreven. Een mooi stukje geschiedenis komt aan de orde, die we nu niet meer op deze manier kennen omdat de sociale voorzieningen aanzienlijk zijn verbeterd.

Gezien het beperkt aantal plaatsen dat beschikbaar is, dienen belangstellenden zich voor het bijwonen van deze Historische Cafés aan te melden via de site.

ACTUEEL:
De organisatie dient volgens de landelijk vastgestelde maatregelen bij de ingang de deelnemers te controleren of zij een geldig coronatoegangsbewijs (QR-code) bij zich hebben. Voor meer informatie zie www.coronacheck.nl.

MEDIA:
In zowel de Soester Courant van 29 september als de Gooi en Eemlander van 2 oktober is een artikel verschenen over het Historisch Café over de Bleekneusjes. Op donderdagochtend 30 september werd in het programma Eemland Actueel op Radio Soest in een interview met René van Hal gesproken over het uitzenden van kinderen naar de Kinderherstellingsoorden in Soest en Soesterberg om in 6 weken aan te sterken.