HVS organiseert op 21 september workshop over omgaan met historisch materiaal

Woensdag 15 september 2021

De Historische Vereniging Soest/Soesterberg (HVS) organiseert op dinsdagavond 21 september vanaf 20.00 uur in het Gildehuis, Steenhoffstraat 46B te Soest, een workshop over het historisch materiaal over de gemeente Soest.

Tijdens de workshop verzorgen Dick van Fulpen, René van Hal, Wim de Kam en Hans Kruiswijk inleidingen waar er historisch materiaal over de gemeente Soest is terug te vinden en hoe je specifieke informatie kunt terug vinden bijvoorbeeld wat betreft stamboomonderzoek, belangrijke gebeurtenissen en ontwikkelingen.

Een deel van die informatie wordt ook beheerd door de Historische Vereniging Soest/Soesterberg in de bibliotheek die de vereniging heeft opgebouwd en in een uitgebreid (foto-/film-)archief dat in de afgelopen tientallen jaren is opgebouwd. Beide archieven bevinden zich in het Museum Soest.

De aandacht voor de historie neemt de laatste jaren toe en er wordt regelmatig ook historisch materiaal in bezit van de familie, een vereniging of een organisatie aangeboden. De HVS is dan ook op zoek naar een uitbreiding van het vrijwilligersbestand om het archief verder uit te bouwen en speciale gebeurtenissen en ontwikkelingen te beschrijven. Met de organisatie van deze workshop hoopt de HVS dan ook dat mensen die in de historie van Soest geïnteresseerd zijn te kunnen aantrekken als vrijwilliger bij de vereniging. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de in 1980 bij de oprichting geformuleerde doelstellingen.

Gezien de omvang van de ruimte en het daardoor gelimiteerde aantal van het aantal deelnemers, dienen geïnteresseerden zich aan te melden door een mail te sturen aan webmaster@hvsoest.nl.

Voor meer informatie kunnen belangstellenden ook contact opnemen met René van Hal, een van de inleiders op deze avond. Zijn telefoonnummer is 06-23284667.

Leden maar ook niet-leden van de HVS zijn van harte welkom.

Zie ook berichten  in Soest Courant van 15 september 2021 en eerder op 7 juli 2021