Zomernummer Van Zoys Tot Soest verschenen

Zaterdag 03 juli 2021

Vandaag is het zomernummer van ons verenigingsblad Van Zoys tot Soest verschenen. In dit blad zijn weer verschillende interessante verhalen opgenomen over de historie van Soest. In 1971, inmiddels 50 jaar geleden, is het Spreukenhuisje afgebroken. Dit was een toeristische trekpleister. Dagelijks kwamen vele bussen vol nieuwsgierige dagjesmensen uit Nederland maar ook uit het buitenland om de verschillende spreuken te lezen die op de ingemetselde bordjes waren geschilderd van een oud boederijtje aan het Kerkpad.

Ook wordt aandacht besteed aan de provinciekaarten van Utrecht die in 1850 en 1862 zijn gemaakt. In het begin van de 19e eeuw kende Soest nog steeds verschillende tollen. Daarover een uitgebreid verhaal geschreven door Jan de Mos en René van Hal.

Net voor de Tweede Wereldoorlog betrok een opmerkelijke bewoner het pand aan Regentesselaan 12, de heer H.A. Naber. Hij doopte zijn huis in "Huize Drebbel". Dr. Naber verdiepte
zich in wis- en natuurkundige raadselen. Dat kwam ook in zijn tuin tot uiting in kunstwerken die hij daar plaatste.

Verder wordt er aandacht besteed aan de heer E. Heupers, die in het midden van de vorige eeuw veel historische verhalen heeft geschreven. Afgelopen periode heeft de HVS een uitgebreide collectie van zijn archief aan haar archief mogen toevoegen, boeken, foto's, aantekeningen, gepubliceerde en niet-gepubliceerde verhalen.

Tot slot een korte presentatie over het recent verschenen Themanummer VZTS over de bleekneusjes in Soest en Soesterberg.

Deze uitgave wordt inmiddels verspreid onder de leden van de Historische Vereniging Soest. Voor niet-leden is dit blad maar ook andere uitgaven te bestellen via onze site.