NGV Amersfoort eo organiseert videobijeenkomst over Middeleeuwse kastelen in Gelderse Vallei

Dinsdag 08 juni 2021

Digitale bijeenkomst maandagavond 14 juni 2021, 20:00 - 21:00 uur

De Nederlandse Genealogische Vereniging afdeling Amersfoort eo nodigen geïnteresseerden uit voor een volgende videobijeenkomst op maandagavond 14 juni 2021 van 20.00 tot 21.00 uur. U kunt dus opnieuw rustig thuis blij­ven, in uw eigen vertrouwde vei­lige omgeving, met uw eigen com­puter, laptop, tablet of smart­phone. Op ge­pas­te afstand van an­de­ren. U moet wel zelf voor uw koffie of thee en het bijbehorende koekje zorgen. Ook de leden van de NGV afdeling Utrecht en afdeling Rotterdam nodigen wij uit voor deze video­bij­eenkomst.

Op deze avond zal Willem van Maren een lezing houden over Middeleeuwse kastelen in de Gel­der­se Vallei.

In de middeleeuwen stonden in de Gelderse Vallei, tussen Amersfoort en Wageningen, tientallen kas­teel­tjes en versterkte huizen. De meeste waren erg klein, maar sommige hadden wel een in­druk­wek­ken­de omvang. Hoe zagen ze er uit? Wat was hun functie? Waren het alleen maar woningen voor rid­ders of defensieve gebouwen? Bijna al deze bouwwerken zijn nu verdwenen. Wie hebben de kastelen ge­bouwd, wanneer en waarom? Gaven de kastelen wel bescherming tegen oorlogsgeweld? Waarom zijn de kastelen weer afgebroken? Hoe onveilig waren de middeleeuwen voor een gewone man of vrouw? Hoe komt het dat er in het Kromme Rijngebied wel veel kastelen bewaard zijn gebleven in te­gen­stelling tot de Gelderse Vallei? De meesten van onze voorouders zullen niet op zo’n kasteeltje heb­ben gewoond, maar hebben ze toch iets voor hen betekend? Het antwoord op deze vragen is soms anders dan gedacht wordt. Van veel kasteeltjes is een afbeelding bewaard gebleven. Hierdoor krij­gen we een indruk van de manier waarop sommige mensen geleefd hebben. U hoeft er niet jaloers op te zijn. De middeleeuwen waren in de Gelderse Vallei geen tijdperk vol stoere ridders en edele jonk­vrouwen. Maar wat dan wel? De spreker zal u meenemen naar de tijd van onze voorouders zes of zeven eeuwen geleden. Wat een wereld! Zo anders dan nu.

Willem van Maren is de oud-voorzitter van NGV Amersfoort eo en is woonachtig in Scherpenzeel.

Tijdstip: maandagavond 14 juni 2021, 20:00 - 21:00 uur (digitale inloop vanaf 19:50 uur; niet in­log­gen vóór 19:50 uur).

U kunt zich hiervoor opgeven door uiterlijk zondag 13 juni 2021 12:00 uur een e-mail te sturen aan Thijs van Veen (secretaris-aft@ngv.nl); U ontvangt dan zondag 13 juni (na 12:00 uur) een be­ves­ti­gings­mail met een link. Door op de link te klikken kunt u de lezing eenvoudig volgen op uw computer, lap­top, tablet of smartphone. Gelieve niet vóór 19:50 uur op deze link te klikken. Het is be­ter bedraad internet te gebruiken dan wifi. In de bevestigingsmail wordt ook een link opgenomen voor een test via een test-site waarbij u vanaf een halfuur vóór aanvang van de sessie kunt testen of uw geluid werkt. Er worden dan tevens tips gegeven voor als dat niet het geval is.

Nieuwsoverzicht