Winnaars Jubileum Fotowedstrijd bekend

Donderdag 04 maart 2021

Drie winnaars bij fotowedstrijd Historische Vereniging Soest/Soesterberg

Foto’s van Werner, molen en Eng vallen in de prijzen

De fotowedstrijd die de Historische Vereniging Soest/Soesterberg (HVS) in het kader van haar 40-jarig jubileum had uitgeschreven heeft drie prijswinnaars opgeleverd. Uit de vele inzendingen koos de jury de, volgens hen, drie mooiste inzendingen. Daarnaast waren er drie tweede prijzen en twee eervolle vermeldingen.

De ingezonden foto’s werden door de jury, bestaande uit de HVS-leden Jan de Mos en Peter Beijer en de bekende Soester fotograaf Jaap van den Broek, gerubriceerd in de categorieën Markant, Natuur en Gebouwen. Wethouder Nermina Kundic velde uiteindelijk het eindoordeel. De categorie ‘Markant’ werd uitgebreid met ‘Corona’. Peter Beijer namens de jury: ,,Wij waren van mening dat ook deze bijzondere coronatijd moet worden vastgelegd. Over een aantal jaar zal geconcludeerd worden dat deze periode historisch is geweest. Dat thema paste ons inziens prima in de fotowedstrijd.”

Turbulent
De eerste prijs in de categorie ‘Markant’ is voor Robert Thoomes. Hij maakte een fraai portret van de bekende Soester Werner Paans. Thoomes, een enthousiast hobbyfotograaf, reageert verheugd op zijn eerste prijs. ,,Wat leuk! Soest kent vele markante inwoners, maar er zijn weinig die, zoals Werner Paans, op zo veel  fronten een rol van betekenis heeft gespeeld. Bovendien aarzelt hij nog steeds niet om van zich te laten horen. De foto laat de sporen van zijn turbulente leven zien.”

Afstand
De tweede prijs ging naar Jan Frommink. Frommink legde vast hoe honderden belangstellenden zich hadden verzameld op veld 3 van SO Soest om daar de live stream ter nagedachtenis aan de overleden Paul Smit bij te wonen. Op de foto is te zien dat de vele aanwezigen anderhalve meter afstand in acht nemen.

Juiste moment
Bij de categorie ‘Gebouwen’ ging de eerste prijs naar Rob Goudriaan. Hij legde korenmolen ‘De Windhond’, een geliefd foto-object, op fraaie wijze vast. Goudriaan vertelt over zijn winnende inzending: ,,Soest en Soesterberg hebben zoveel karakteristieke gebouwen die heel erg fotogeniek zijn. Dat maakte het voor mij moeilijk om een keuze te maken. De winnende foto heb ik eind oktober gemaakt, net na een fikse regenbui was de lucht mooi gekleurd. Ideaal om dit sfeerbeeld te maken.”

Een eervolle vermelding is er voor P.J. Uiterwijk. Diens foto van de spiksplinternieuwe woning in de knik van de Van Lenneplaan, in combinatie met een klassieke Kever levert een fraai sfeerbeeld op waarin oud en nieuw samengaan.

Kano’s en Eng
De tweede prijs in de categorie gebouwen gaat naar Han Kok. Het tafereel van kanovaarders bij de fietsbrug viel op door expressie en sfeer. Voor Kok was het zilver in deze categorie een extraatje. Hij won namelijk de eerste prijs in de categorie natuur met een landschapstafereel op de Eng. Kok reageert verrast: ,,Dat is toch een mooi resultaat van een fietstochtje naar Amersfoort! Ik had mijn fototoestel bij me om daar wat foto’s te maken. Die ochtend had ik drie tussenstops. De eerste op de Eng waar een mooie gloed hing van de zonsopkomst. De tweede bij de Verlengde Hooiweg waar de lucht spiegelde in het water en er nog wat ochtenddauw boven de polder hing. En dan de derde bij de fietsbrug waar net twee roeiers voorbij kwamen en er ook nog wat nevel hing. Deze drie tussenstops leverde een serie foto’s op waarvan ik pas later bedacht: zo mooi is Soest.”

Han Kok verdient met zijn derde foto, bij de Verlengde Hooiweg, een eervolle vermelding in de categorie Natuur. De tweede prijs is voor Joost Overduin met een foto waarin een wolkenpartij in de Eem spiegelt.

Karakter
Wethouder Nermina Kundic was positief verrast over de kwaliteit van de ingezonden foto’s. ,,Prachtige foto’s waar de schoonheid van Soest op fraaie wijze is vastgelegd. Dat een markante persoonlijkheid als Werner Paans zo mooi geportretteerd wordt geeft deze fotowedstrijd extra karakter.”

De winnaars van de eerste en de tweede prijs krijgen een typische Soester prijs. Peter Beijer: ,,We houden het binnen het dorp. Zij krijgen een Knollenbon die zij kunnen spenderen bij Soester winkels.”

Categorie Markant

1. Robert Thoomes – portret Werner Paans ‘turbulent leven’