Bleekneusjes bij Radio M

Zaterdag 10 oktober 2020

Afgelopen week had bij Radio M als thema "De jaren '60". Niet alleen muziek uit de jaren '60 werd gedraaid. ook werd tijdens de verschillende programma's aandacht besteed aan bijzondere onderwerpen die in die jaren speelden.

De Historische Vereniging Soest/Soesterberg heeft hieraan ook een bijdrage mogen leveren en wel op dinsdag 6 oktober tijdens het programma "Aan Tafel". Het thema was "Bleekneusjes". Verslaggever Robert Jan Booij bracht een bezoek aan Soesterberg. Hij kwam naar de plek waar het Vakantiekoloniehuis "KINABU" heeft gestaan die in de jaren '60 60 van die Bleekneusjes in huis had. Daar heeft Robert Jan opnamen gemaakt in aanwezigheid van de heren René van Hal en Jan de Mos, van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg, en Gerrit Stekelenburg, leraar aan de Openbare Lagere School in Soesterberg waar de kinderen vanaf eind jaren '60 naar school gingen.Tevens werd een telefoongesprek gevoerd met Piet Cheret die in beginjaren '60 "vakantie" vierde op KINABU, De opnamen zijn verwerkt in twee items die in het programma "Aan Tafel" werden uitgezonden. Deze reportage, die tijdens het radioprogramma in twee blokken is uitgezonden, is nog te luisteren: deel 1 en deel 2. Met dank aan Robert Jan Booij van Radio M/RTV Utrecht.

De Historische Vereniging Soest/Soesterberg heeft een speciaal themanummer over de vakantiekolonies in Soest en Soesterberg in voorbereiding (Stompert/Hemalie, Kinabu en Trein 8.28 (Nieuweweg en Vosseveld). De schrijvers zijn Jan de Mos en René van Hal.

Op 21 augustus jl. was Robert Jan Booij ook al aanwezig in Soesterberg. Toen werd tijdens het radioporgam "Aan Tafel" van Radio M aandacht besteed aan de fotowedstrijd waarbij gesproken werd met Soesterbergers en een bezoek werd gebracht  aan het oudste monument van Soesterberg "Ouders Vrucht" aan de vd Griendtlaan. Ook hierbij waren René van Hal en Jan de Mos aanwezig namens de HVS.

KINABU in de jaren '60

Robert Jan Booij van Radio M op 21 augustus in Soesterberg