Eerste exemplaar Jubileumnummer Van Zoys tot Soest overhandigd aan wethouder Cultuur

Dinsdag 30 juni 2020

Jubileumuitgave Van Zoys tot Soest leerzaam en leuk voor iedere Soester

Wethouder Nermina Kundic bladerde vanmiddag nieuwsgierig door het exemplaar van de jubileumuitgave van de Van Zoys tot Soest. Voorzitter Martijn da Costa van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg (HVS) had zojuist aan de bewindsvrouw het eerste nummer overhandigd. Het ledenmagazine van de HVS is ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de historieclub uitgegeven.

Het boekwerk heeft als ondertitel ‘Het verleden verrijkt de toekomst’. In het 80 pagina’s tellende document zijn in twaalf hoofdstukken diverse verhalen over de historie opgetekend die, naast een duik in de geschiedenis, een leerzaam beeld geven over het hedendaagse Soest. De ontwikkeling van het dorp in bedrijfsleven, woningbouw, sport en horeca wordt uitgebreid beschreven en met foto’s, waarvan diversen in kleur, is het boekwerk rijk geïllustreerd. Iedere inwoner van Soest kan plezier beleven aan het boekwerk. De echte Soester zal veel herkennen en de ‘import-Soester’ kan veel leren van zijn woonplaats.

Wethouder Kundic complimenteerde de HVS voor het goede werk van de afgelopen veertig jaar. ,,De mooie verhalen die kleur geven aan de geschiedenis van Soest worden door jullie vereniging mooi opgetekend en uitgegeven.”

De productie en uitgave van de jubileumeditie van Van Zoys tot Soest is een van de activiteiten die wel door kan gaan in het jubileumjaar van de op 8 mei 1980 opgerichte vereniging. Het was de bedoeling dat er dit jaar allerlei activiteiten gehouden zouden worden. Door de coronacrisis zijn veel van die festiviteiten, zoals een pubquiz en een maandelijks historisch café, uitgesteld. Wat wel doorgang vindt is een fotowedstrijd vanaf 1 juli. Hiervoor kunnen amateurfotografen in vier verschillende categorieën foto’s insturen. De jubileumeditie van de Van Zoys tot Soest is de andere activiteit waarmee leden van de HVS verrast worden. Vanwege  corona konden slechts een beperkt aantal bestuursleden aanwezig zijn bij deze presentatie en overhandiging.

VERKOOP JUBILEUMNUMMER
De speciale Van Zoys tot Soest is te koop voor € 7,50 bij Boekhandel Van de Ven in Soest-Zuid en Bruna aan de Van Weedestraat en bij de Corner Shop in Soesterberg. Natuurlijk kan een exemplaar ook worden aangeschaft via de bestelsite van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg.

De leden van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg krijgen binnenkort allemaal een exemplaar toegestuurd.

Nieuwsoverzicht