Thema-ochtend Soesterberg 29 januari "Het aanzien van Soesterberg in 1949

Woensdag 15 januari 2020

Elke laatste woensdag van de maand is er in De Linde te Soesterberg onder het motto “een bakkie, plaatje en praatje” een thema-ochtend met een historisch karakter.
Het thema van woensdag 29 januari 2020 is “Het aanzien van Soesterberg in 1949”.
Wat gebeurde er allemaal in Soesterberg zo kort na de oorlog? Aan de hand van krantenknipsels en fotomateriaal wordt er een beeld geschetst van het dorpsleven in de twaalf maanden van dat jaar.

Soesterberg krabbelt op na de oorlog
Soesterberg lag destijds midden in het militaire landschap. Aan de ene zijde begrensd door de vliegbasis Soesterberg en aan de andere zijde door het militaire Kamp van Zeist. Beide waren in de oorlog bezet door de Duitsers en nog niet opnieuw in gebruik genomen door Nederlandse militairen. De in de oorlog zwaar beschadigde vliegbasis was wel weer bruikbaar maar kreeg haar oude functie pas in 1951 terug. Het was in 1949 min of meer de privé luchthaven van prins Bernard, in het bezit van zeven toestellen.
Het gewone dorpsleven was goeddeels weer opgepakt. Er waren nog slechts enkele artikelen alleen op de bon verkrijgbaar. Het verenigingsleven kwam weer op gang doordat de door de Duitsers bezette gebouwen, zoals Huis ten Halve en ’t Zwaantje, weer waren hersteld en heropend voor het publiek. Door het vertrek van de militairen was de werkgelegenheid en de bedrijvigheid sterk teruggelopen. Ook de vele dagjesmensen bleven weg. Er werden plannen gesmeed om Soesterberg er weer bovenop te helpen door industrie aan te trekken. In dat deel van Soesterberg dat nu weer wordt omgevormd tot woonwijk.
Kortom genoeg stof voor een levendige discussie op deze themaochtend met gespreksleider Jan de Mos.

Thema: Het aanzien van Soesterberg in 1949.
Datum: woensdag 29 januari 2020, van 10.00 tot 12.00 uur, zaal open om 9.30.
Adres: Dorpshuis De Linde, Christiaan Huygenslaan 4-A, 3769 XW Soesterberg.
De toegang is gratis, aanmelden is niet nodig.

Foto: Aankomst Juliana op vliegbasis Soesterberg, Dakota gevlogen door Bernard, maart 1949, bron NIMH.

Nieuwsoverzicht