Thema-ochtend 27 november Soesterberg: Bleekneusjes in Soest en Soesterberg

Vrijdag 15 november 2019

Bleekneusjes in Soesterberg en Soest

Elke laatste woensdag van de maand is er in De Linde te Soesterberg onder het motto “een bakkie, plaatje en praatje” een thema-ochtend met een historisch karakter. Woensdag 27 november 2019 is het onderwerp ‘Bleekneusjes in Soesterberg en Soest’. Bleekneusjes was de term die tussen 1883 en 1970 werd gebruikt voor stadskinderen die als gevolg van armoede, ondervoeding of gezondheidsproblemen tijdelijk in een gezondheidskolonie of vakantieoord werden geplaatst. In onze gemeente waren vijf van deze tehuizen (3 in Soesterberg en 2 in Soest). Hoe het de bleekneusjes in die tijd in deze instellingen verging, is te zien en te horen op deze themaochtend.

Aansterken in een gezonde omgeving
Het doel van de uitzending was om kinderen in een aantal weken lichamelijk weer voldoende aan te sterken en ook geestelijk weer op krachten te laten komen in een gezonde omgeving. Dat gebeurde binnen een strak regime van 'rust, reinheid en regelmaat’. Met voldoende beweging in de natuur, verplichte lichamelijke oefeningen en in de vrije tijd gezamenlijk wandelen en buitenspelen. En natuurlijk veel eten, gezonde Hollandse kost, dikke pap (met klonten), stapels boterhammen en gekookte melk (met vellen). Niet elk kind kijkt positief op deze periode terug, maar er werden wel resultaten geboekt, al moest de duur van het verblijf (6 weken) daar wel vaak voor worden verlengd.

De gezondheidskolonies
Onze gemeente heeft 5 tehuizen gekend die allen aan bod komen. De eerste was een tijdelijk onderkomen in Soesterberg in de voormalige hofstede Bloemheuvel (1905-1907). De tweede was nieuwbouw: De Stompert in Soesterberg (1909), na een verbouwing omgedoopt in Hemalie. De laatste in Soesterberg was Kinabu (1930). De kolonies in Soest waren van de stichting ‘Trein 8.28 H.IJ.S.M.’ met twee lokacties: Nieuwe weg (1910) en Vosseveld (1922). In de jaren 60 liep de behoefte terug en hebben alle tehuizen een andere functie gekregen. Sprekers zijn deze ochtend Jan de Mos en René van Hal. Afb. Meisjesslaapzaal Stompert, 1932.

Bleekneusjes in Soesterberg en Soest:
woensdag 27 november 2019, aanvang 10.00 tot 12.00 uur.
Dorpshuis De Linde, Christiaan Huygenslaan 4-A, 3769 XW Soesterberg.
Zaal open om 9.45 uur, de toegang is gratis, aanmelden is niet nodig.