30 oktober: Themaochtend Soesterberg "Huizen met namen"

Donderdag 17 oktober 2019

Elke laatste woensdag van de maand is er in De Linde te Soesterberg onder het motto “een bakkie, plaatje en praatje” een thema-ochtend met een historisch karakter. Woensdag 30 oktober 2019 is het onderwerp ‘Huizen met Namen’ in Soesterberg.

De oudste namen dateren van 1653 toen Den Bergh ontstond met de vier buitenplaatsen: Sterrenberg, Moerbessenberg, Bloemheuvel en Oude Tempel. Nadien zijn er veel meer namen bijgekomen en ook weer verdwenen. Niet alleen de landhuizen, maar ook de huizen van gewone burgers zullen deze ochtend de revue passeren.
Naam als aanduiding locatie
Vroeger waren er geen officiële straatnamen, huisnummers en postcodes ontbraken, laat staan navigatie satellieten om de exacte locatie op te zoeken. Soesterberg had slechts een wijkaanduiding (E), de huizen een volgnummer dat om de zoveel jaar natuurlijk wijzigde. Mensen gaven hun huizen in die tijd vaak namen zodat ze makkelijker gevonden konden worden. De naam werd verwerkt in een gevelsteen , uithangbord of op een toegangshek, letterlijk of soms symbolisch ter illustratie. Toen in het begin 20e eeuw overal officiële straatnamen en vaste huisnummers waren ingevoerd werden de namen overbodig ter identificatie en verdwenen de meeste. Maar het komt nog steeds voor, bewoners voegen zo aan hun bezit meer eigen identiteit toe, dat na verkoop vaak weer verdwijnt. Afbeelding Villa Heidewijck, Banningstraat 3, jarenlang woning van Dr. Splinter.
Betekenis namen huizen en hun bewoners
Vanzelfsprekend zal worden ingegaan op de betekenis van de namen. Waar komt bijvoorbeeld de naam ‘Huis ten Halve’ vandaan. En villa ‘De Bolder’? En waar stond het huis met de naam ‘Sonja’? Wat is de geschiedenis van deze huizen, en wie woonden er destijds?

Kortom genoeg stof voor een levendige discussie op deze themaochtend.

Huizen met namen: woensdag 30 oktober 2019, van 10.00 tot 12.00 uur.
Dorpshuis De Linde, Christiaan Huygenslaan 4-A, 3769 XW Soesterberg.
De toegang is gratis, aanmelden is niet nodig.