Thema-ochtend 25 september "Leusderheide tijdens WO II

Woensdag 11 september 2019

Elke laatste woensdag van de maand is er in De Linde te Soesterberg onder het motto “een bakkie, plaatje en praatje” een thema-ochtend met een historisch karakter. Woensdag 25 september 2019 staan de gebeurtenissen centraal op en rond de “Leusderheide tijdens WO ll”. Daarbij zullen twee hoofdonderwerpen in woord en beeld worden belicht: de aanleg van het schijnvliegveld om de geallieerden te misleiden en de ontwapening en afmars van de Duitsers in mei 1945.

Aanleg schijnvliegveld

Het eerste deel gaat over de aanleg en gebruik van schijnvliegveld SF 21. Dit schijnvliegveld is aangelegd door de Duitsers met als doel het afleiden van mogelijke geallieerde aanvallen op vliegveld Soesterberg. Jammer voor de Duitsers mislukte dat, want al vrij snel werd het doorgegeven aan Londen. De eigenaren van het landgoed den Treek Henschoten hadden namelijk rechtstreekse contacten met de Nederlandse regering. Later werd het schijnvliegveld voor andere doelen gebruikt. Verschillende aspecten daarvan zijn geheim gebleven. U wordt meegenomen in een virtuele rondleiding langs het schijnvliegveld. Afb. Schijnvliegtuig 1941.

Afgemarcheerd

Na de pauze wordt uit de doeken gedaan hoe Duitsers in den Treek, maar ook bij Soestdijk ontwapend werden. In Nederland zijn ca 130.000 Duitsers op 10 plaatsen ontwapend, waarvan 50.000 in onze directe omgeving en in groepen van 10.000 lopend via de Afsluitdijk naar concentratiekampen in Duitsland gevoerd. De ontwapening in den Treek werd door vele ooggetuigen verteld aan de gastspreker van deze ochtend Johan de Kruijff.

Johan de Kruijff is geboren op een boerderij op landgoed den Treek Henschoten en opgegroeid met de lokale oorlogsverhalen en gebeurtenissen. Hij is voorzitter van Oud Woudenberg, medeauteur van het boek “Afgemarcheerd” en nauw betrokken bij de historie van Kamp Amersfoort.

Leusderheide tijdens WOll: woensdag 25 september 2019, van 10.00 tot 12.00 uur.
Dorpshuis De Linde, Christiaan Huygenslaan 4-A, 3769 XW Soesterberg.
De toegang is gratis, aanmelden is niet nodig.

Nieuwsoverzicht