Engelbert L''Hoest geëerd met een tentoonstelling in Flehite

Dinsdag 10 september 2019

Amersfoortse kunstenaar (die bijna zijn gehele leven in Soest heeft gewoond) herdacht met 100 werken (19 oktober 2019 t/m 26 januari 2020)

In 1919, op 15 september, werd op een steenworp afstand van Museum Flehite, in de Coninckstraat, Engelbert L'hoëst geboren. Nu, honderd jaar na zijn geboorte, organiseert Museum Flehite een jubileumtentoonstelling over de colorist en expressionist met honderd van zijn werken,

Niet eerder vertoond werk
Speciaal voor deze tentoonstelling had museumdirecteur Onno Maurer de eer om honderd werken uit te zoeken uit de privécollectie van weduwe Heleen L’hoëst. De selectie is grotendeels samengesteld uit niet eerder vertoond vroeg werk (1940 -1960). In deze periode werkt Engelbert vanuit zijn vrije verbeelding en maakt primitieve en abstracte kunst waarbij hij kleur als expressiemiddel inzet. De invloed van het (Vlaamse) expressionisme en Cobra, de kunstenaarsgroep waar o.a. Karel Appel en Corneille deel van uitmaakten, is duidelijk te herkennen. “Ik heb geen stijl, want elk moment van het leven is weer anders” (i.d. Engelbert L’hoëst)

Villa Pictura op de Soester Eng
Engelbert L’hoëst groeide op zonder zijn ouders en werd grootgebracht in een pleeggezin. Op vijftienjarige leeftijd liet hij een mapje tekeningen aan de Soester schilder A.C. Sleeswijk zien. Onder de indruk van zijn talent nam Sleeswijk de jonge L’hoëst op in zijn huis, Villa Pictura op de Soester Eng. Engelbert genoot daar een degelijke klassieke schildersopleiding en werd lid van Het Amersfoortse kunstenaarsgenootschap De Ploegh. Zijn leermeester Alexander Sleeswijk overleed tijdens de hongerwinter en liet L’hoëst zijn huis en atelier na. Met een ruim uitzicht over de akkers van de Soester Eng maakte hij impressies van de avondluchten, stillevens, landschappen met vurige wolkenluchten en portretten.
Opkomende maan; olieverf op paneel; 1971; 65 x 55 cm (detail). Langdurig bruikleen collectie Matthijsen

Colorist en expressionist
Onder invloed van de moderne schilderkunst, met name Cobra, komt L’hoëst na de oorlog tot kleurrijke en expressieve schilderijen. Een groot deel van de jaren na de Tweede Wereldoorlog woont en werkt L’hoëst in landen als België, Frankrijk, Spanje en Portugal. Net als Van Gogh werd hij aangetrokken door het mediterrane licht van Zuid-Europa. Hij werd steeds meer een echte colorist en expressionist. Vanaf de jaren tachtig stond het Hollandse rivierenlandschap centraal in zijn schilderijen en werken op papier.

Een tweede schildersleven
In 1959 brandde de Villa Pictura af, een groot deel van het oeuvre van L'hoëst ging daarmee verloren. Vanaf 1960 startte hij een tweede schildersleven in Soesterberg, waar hij tot zijn dood in 2008 zou blijven wonen. L'hoëst had grote overzichtstentoonstellingen in Singer Museum (1989) en Museum Flehite (2006 en postuum in 2011).

Nieuwsoverzicht