Museum Soest

Het museum Soest is gevestigd in een voormalig klooster “Huize St Jozef”. De inwijding van “Huize St Jozef” vond plaats op 15 september 1868. Het museum Soest is ondergebracht in een stichting die de naam draagt “Stichting Oud Soest”. De stichting heeft ten doel het bevorderen van de belangstelling voor de geschiedenis van de Gemeente Soest (Soest en Soesterberg). In het museum zijn een aantal vaste exposities ondergebracht zoals bijvoorbeeld een stijlkamer, een wagenmakerij, het kerkelijk leven in Soest en Soesterberg, vele oude ambachten, een schoolklasje, een winkeltje, schoolplaten-prenten en geïllustreerde boeken van de welbekende heer Isings  en niet te vergeten het spreukenhuisje. Daarnaast zijn er in het museum nog eens vele gebruiksvoorwerpen te bewonderen die we alleen nog maar kennen uit grootmoeders tijd. Het museum geeft onder andere een duidelijk beeld van werken en wonen in Soest en Soesterberg maar ook veel herkenbare zaken uit andere plaatsen in ons land. Naast de vaste exposities zijn er regelmatig wisselexposities (bv schilderijen van kunstenaars) te bewonderen. Verschillende exposities zijn te bezichtigen zowel op de begane grond als op de 1e en 2e verdieping van het gebouw. Het museum wordt geheel gerund door vrijwilligers. Sommige vrijwilligers zijn al meer dan 25 jaar aan het museum verbonden. Het museum is steeds op zoek naar enthousiaste mensen die er iets voor voelen om het museum op enigerlei wijze te ondersteunen zodat het culturele erfgoed behouden blijft.

Het Museum is tijdens de Open Monumenten Dagen 2021 geopend van 10.00 - 17.00 uur. De toegang is op beide dagen gratis. Dus een mooie gelegenheid om binnen te lopen. Aanmelden is niet verplicht, alleen dienen wel de coronamaatregelen in acht worden genomen (waaronder een maximum aantal bezoekers dat tegelijkertijd in het Museum Soest aanwezig mag zijn.