Logtenstein van, Richard A. (1938)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Parklaan
Geboren Lange Brinkweg
Beroep electrotechnicus; wethouder

Track 1
Geboren op 15 august 1938 op de Lange Brinkweg (boerderij naast het slachthuis). Vader Wilhelmus Cornelis van Logtenstein had een gemengd bedrijf. Gezin 4 kinderen. Oud geslacht dat vroeger ook Luchtestein heeft geheten. Als kind moest altijd flink aangepakt worden op de boerderij. Veel tijd om te spelen was er niet. Herinnering aan spelen bij de grote en kleine gastank. Daar kon opklimmen en dan had je een prachtig uitzicht. Ook herinnering aan activiteiten in het slachthuis.

Track 2
Herinnering aan oorlog. Kijken naar de vliegtuigen die overvlogen. Door bommen werden grote gaten gemaakt. Later nog wel gezwommen in de poelen die als gevolg van die bomgaten ontstonden (Maatweg). Ook gezwommen in De Kolk aan de Peter v.d.Breemerweg en in een oude waai tegenover de fam. Van Roomen. In het laatst van de oorlog waren er Duitsers ingekwartierd. Ook werden paarden van Duitsers gestald in de stal. Herinnering aan uitgooien van folie door vliegtuigen . Bonifaciusschool bezocht en later ULO.

Track 3
12 jaar misdienaar geweest. O.a. in kapel in het nonnenklooster, maar ook bij begrafenissen en huwelijken. Na Ulo nog op HBS geweest maar dat werd geen succes. Daarna HTS in Hilversum bezocht (elektrotechnicus). Stage gelopen bij Schoenmaker. Militaire dienst doorgebracht bij de Luchtmacht (veel gewerkt met zendapparatuur en antennes) Standplaats in Zeist. In die periode zijn vrij snel achter elkaar moeder en vader overleden. De eerste echte baan was bij het bedrijf Foxboro die een elektronische productiefabriek ging opstarten.

Track 4
Dansavonden (zondagavond) in Soest, Hoogland en Hooglanderveen.. Verder veel luisteren naar radio. Ook wel kaartspelen in vrije tijd. n 1966 getrouwd. Gaan wonen in een schuur die getransformeerd is in een bungalow bij schoonvader (smid Valkenet). Daarna woning gekocht aan de Olijkeweg. Daar gewoond van 1970 tot 1985. Toen gaan wonen op de Parklaan. Verhaal over activiteiten bij Foxboro (incl.reizen naar Amerika 1963) en Engeland.

Track 5
Al vroeg belangstelling voor politiek Secretaris geweest van KVP-afdeling. In 1970 in de raad. Aanvankelijk wel een tegenstelling tussen de import en de autochtone Soesters in de gelederen. Jammer dat het Soesterveen verloren is gegaan door bebouwing. Even komt ter sprake de weg over de Eng en de centrumplannen.