Soeren, Steven van (1932 - 2009)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres De Drie Eiken
Geboren
Bijzonderheden div.

Track 1
(* 10-03-1932, † 30-08-2009) Een jaar na geboorte in Stoutenburg komen wonen in Soest. Daar eerst een jaar gewoond aan de Blieklaan. Vervolgens 2 jaar aan de Veenzoom. Daarna anderhalf jaar in 't Hart. Vervolgens naar de Steenhoffstraat (naast smid Wansink die op de hoek van de Molenstraat woonde). Daarna verhuisd naar Lange Brinkweg (naast de Smickel). Vader was aanvankelijk boerendaggelder die in Haarlemmermeer werkte. Thuis had die 1 koe en een paar geiten. Op de School met de Bijbel gezeten aan de Spoorstraat. Klasgenoten o.a. Berend van Dijk en Piet de Roos.

Track 2
Op de Lange Brinkweg had vader 15 koeien en 1000 kippen. Vier dagen in de week moesten schillen worden opgehaald. Tijdens de oorlog grashalen op Soesterberg. Tijdens de oorlog ging school door, maar omdat het schoolgebouw gevorderd was ook les gekregen in een schuur aan de Lange Brinkweg en later aan de Beetslaan bij meester v.d. Heuvel thuis. Na schooltijd gaan werken thuis op de boerderij. Omdat vader ook handelde in koeien moesten koeien worden gehaald uit Nijkerk en zaterdags naar Utrecht. Zelf gehandeld in duiven. Veel vrije tijd was er niet. Tegen de zin en buiten medeweten van de ouders gevoetbald bij BDC op terrein nabij Pieter de Hooglaan. (kleren werden door een ander gewassen)

Track 3
Noemt een aantal spelers van BDC uit die tijd. Vriendin ontmoet tijdens het ophalen van schillen (de gemeente was in wijken verdeeld om geen problemen te krijgen tussen de verschillende ophalers van schillen). Militaire dienst doorgebracht in Bergen op Zoom, Oldebroek en Ede. Tijdens watersnood geholpen in Zeeland. Na militaire dienst gaan wonen en werken in Purmerend als boerendaggelder (vanwege woning). Vrouw kreeg heimwee. Daarom terug naar Soest. Gaan inwonen bij schoonouders. Bij de gemeente gewerkt op de nieuwe zuiveringsinstallatie. Daarna 18 jaar bij Tammer in Soesterberg en vervolgens 21 jaar bij Defensie.

Track 4
Als burger bij Defensie (allerlei werkzaamheden). In 1963 gaan wonen in Soesterberg op Postweg 70. Daar zijn kinderen geboren. Voor Tammer zand gereden in de Bijlmer. Na 18 jaar Tammer nog 1 jaar brood gereden naar België. Bij Defensie gewerkt op kamp van Zeist. Vervroegd uitgetreden wegens ziekte.

Track 5
12 jaar met ijswagen gereden ('s avonds na het werk). Bij parachutespringen op de hei wel 5.000 ijsjes verkocht. Als het op was kwam vrouw met de brommer brengen. Heel lang actief geweest bij de reservepolitie. Ook 36 jaar actief als scheidsrechter. Vertelt over ervaringen. Al bijna 50 jaar lid van de bond voor vogelvrienden. Aanvankelijk lid geweest van Vogelvrienden in Soest. In Soesterberg medeoprichter van de Gevleugelde vrienden.