Koenders, Hennie J.J.M. (1926 - 2019)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres van Goyenlaan
Geboren van Goyenlaan 12
Bijzonderheden bankemployee

Track 3
(* 3-10-1926, † 31-12-2019) Ouders: Antonie Koenders en Catharina Bijl. Kwamen uit Amsterdam. Zijn in de jaren twintig komen wonen aan de Mendelssohnlaan (wat nu van Goyenlaan heet). Vader is de politiek ingegaan en gedurende een aantal jaren Wethouder geweest in Soest namens RKSP. Bonifatiusschool bezocht. Daarna ULO Herinnering aan korenvelden op de Eng achter de woning. Ook was daar het voetbalveld van Be Quick (wat later BDC en nog later S.O. Soest is geworden). Veld later verplaatst naar de Ferdinand Huycklaan waar nu het feestterrein van het Gilde is. Daar samen met broers ook gevoetbald. Na de ULO een jaar gewerkt als leerlingbakker bij Piet Majoor, bakker te Soesterberg. In oorlog moest moestuin worden bijgehouden (een stuk gehuurd land achter de woning). Vader werkte na in de jaren dertig werkloos te zijn geweest inmiddels op distributiekantoor aan het Kerkpad en Steenhoffstraat. Moeder was coupeuse en werkte o.a. voor familie Pierson in Baarn. In jonge jaren was Hennie actief als misdienaar.

Track 6
Na oorlog in militaire dienst. Na opleiding in 1947 naar Ned.Indië. Daar geweest tot 1950. Had het relatief gemakkelijk want werkt op kantoor in Batavia. In die periode boekhouddiploma behaald. Na de oorlog gaan werken bij Amsterdamse Goederenbank, na vele fusies uiteindelijk een onderdeel geworden van Fortis. Werkte daar met name op de afdeling termijnhandel. Aanvankelijk gericht op koffie, cacao, peper. Later aardappelen, varkens en eieren. Daar gebleven tot aan pensionering. Daar ook vrouw leren kennen . In 1957 getrouwd. Hennie was maatschappelijk actief in de kerk bij kerkbalans en ledenadministratie. Na overlijden vrouw (in 1990) heeft hij administratie verzorgd van ouderensoos en is lid geworden van Apollo en het kerkkoor.

Track 9
Vanaf 1990 actief bij Museum Oud Soest. Zowel als penningmeester gedurende circa 15 jaar en bij herinrichting museum., alsmede bij ophalen oud papier. Sinds 1990 ook gildebroeder. Met Gilde o.a. diverse pelgrimreizen meegemaakt. Vooral actief in het zingen bij begrafenissen etc.