Prinsen, Hans (1935)

Geboren Kerkpad
Bijzonderheden graficus/fotograaf

Track 1
Geboren aan Kerkpad. Vader was werkzaam bij de gemeente Soest als ambtenaar burgerlijke stand en militaire zaken) dat was op Latere leeftijd. Vader was geboren in Enschede Moeder was afkomstig uit Duitsland. Grootvader bezat diverse huizen en is op een gegeven moment verhuisd naar Soest )F.C.Kuijperstraat. Zodoende is vader in Soest terecht gekomen. Daar heeft hij ook gewoond aan de Koninginnelaan voordat hij naar Kerkpad ging. Vertelling over meewerken vader aan overval bevolkingsboekhouding tijdens de oorlog. Ook vervalste hij verschillende persoonsbewijzen. Moeder heeft opleiding gevolgd tot concertpianiste.

Track 2
Vader kon goed tekenen en toneelspelen. Speelde ook in orkest en fanfare. Tijdens oorlog had vader veel contact met Duitsers omdat hij goed Duits sprak. Hans Prinsen heeft op Bonifaciusschool gezeten. Vader en moeder hadden veel contacten met joodse families in Soest. O.a. fam. Dejeuner op hoek Molenstraat/Steenhoffstraat en familie Wieler \"klein warenhuis aan de Burg.Grothestraat\"

Track 3
Hans Prinsen bezocht na lagere school de MAVO en heeft vervolgens een grafische opleiding gevolgd. Begonnen in Soest met maken van ansichtkaarten bij Wijnbergen (afkomstig uit Polen) aan de Burg.Grothestraat-van Weedestraat. Ook Fred Schilder heeft daar nog gewerkt. Vervolgens gewerkt in Amsterdam. Daarna kwam de Artishock periode. Daar zijn vrouw Hansje Prinsen leren kennen.

Track 4
Otto Prinsen (broer) schilderde decors voor Gooiland en grimeerde ook. Ook voor carnavalsvereniging en toneelverenigingen in Soest werden decors geschilderd. Herinneringen aan beginperiode van Artishock.

Track 5
Vrouw (Hansje) tekent ook en is veel opgetreden als poppenkastspeelster op scholen in Soest. Band met kerk inmiddels doorgesneden. Aanvankelijk werd het slechts volgehouden voor ouders.

Track 6
\'Jammer dat in Soest veel is afgebroken\' Herinnering aan een soort lijkenhuisje naast St.Jozefgebouw (wat nu parkeerterrein is) \'We wilden daar een theater van maken\'. Vlak voor de komst van prinses Beatrix en prins Claus voor opening van tentoonstelling heeft de gemeente alles met de grond gelijk gemaakt. Geen foto’s van dat object. Wel heeft hij het gefilmd voor een film over \'De hongeraar\' naar een verhaal van Kafka. Weet niet waar film is gebleven.