Morsing, Bertus (1930 - 2015)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Thobeckestraat
Geboren
Bijzonderheden rangeerder/wekn.Dalcofabriek

Track 1
(geb. 8-2-1930, ovl. 4-2-2015) Geboren in Hoogland. Vader werkte bij betoncentrale Cirkel. De lagere school lag dicht bij de Koppelpoort (de St. Jorisschool). In verband met de oorlog moest worden geëvacueerd en moest het ouderlijk huis verdwijnen). Is afgebrand. Toen na enige tijd ander huis gekregen in Hooglanderveen en daar de lagere school bezocht. Na de oorlog gaan werken bij rijwielhersteller V.d. Hooge op De Kamp.

Track 2
Na een aantal jaren gaan werken bij het spoor als rangeerder. Kreeg uiteindelijk als standplaats toegewezen het station Soestduinen. Van daaruit gezorgd dat treinen met kolen en kerosine naar het vliegveld werden geleid. Woonde toen op de Ossendamweg (bij slager Floor). In vrije tijd werd o.a. gevoetbald. Gedanst werd er in restaurant Schalkwijk in Hooglanderveen.

Track 3
Vrouw op straat leren kennen in Amersfoort. Werkte in een winkel. Verkering gekregen in 1950. Getrouwd in 1959. Woningnood oorzaak van lange verkeringstijd. Diverse teleurstellingen bij toewijzing van woningen. De dag na het trouwen uiteindelijk de toezegging van toewijzing van de woning Thorbeckestraat 39. Inmiddels in 1954 gaan werken bij DALCO. Verhaal over het arbeidsproces bij DALCO.

Track 4
Van fotograferen ook hobby gemaakt. Materialen konden goedkoop via bedrijf worden verkregen. Van 1982 tot 1992 productieplanner bij DALCO. Toen is bedrijf overgenomen door Kodak en is hijzelf met VUT gegaan. Twee dochters hebben ook gewerkt bij DALCO. ’t Hart was een gezellige buurt. De kinderen hebben Mariaschool bezocht. Altijd actief betrokken bij kerkelijk werk (Mariakerk). Het verdwijnen van de parochie gaat hem wel aan zijn hart. Nu op zondagmorgen vaak kijken naar E.O. Goede herinneringen aan Jos Kodde. Actief in EHBO.

Track 5
Liefhebberij: tuinieren en fietsen maken. Aanvankelijk veel geholpen bij schoonzoon die hield van oude motoren etc. Later zelf een hobbyruimte gebouwd in tuin waar oude fietsen kunnen worden gemaakt. Ook actief in het samenstellen van stamboom van de familie Morsing.