Smorenburg, Joop (1911 - 2002)

Geïnterviewd door Jan Menne
Geboren Postweg
Beroep beh.militairtehuis; uitvaartverzorging.

Track 1
(* 26-11-1911, † 03-09-2002) Geboren op adres Postweg 5 (boerderij) (nu terrein achter de winkel van Putman; bomen staan er nog). Vader was Dirk Smorenburg en moeder Chr. Tammer. Vader was landbouwer. Als kind moest geholpen worden bij koeien melken. Gezin bestond uit 1 meisje en 5 jongens. Buurman was Stelenhoef. Samen met de jongens van v.d. Kraats werd gekeken naar de vliegtuigen.

Track 2
Aanvankelijk naar de open bare school Toen er in Soesterberg een katholieke school kwam daarnaar overgestapt. Het laatste jaar op de katholieke school. Onderwijzer op de openbare school: Woudenberg, juffr.Harsing, dhr.Schouten. Het was streng op de openbare school. Op de katholieke school was het minder streng. Hoofdonderwijzer van katholieke school was Wegman. Samen met de jongens van Van de Kraats werd naar de Eem gegaan (één van de jongens van Van de Kraats is daar verdronken).

Track 3
Herinnering aan noodkerk in het koetshuis van een villa op de Sterrenberg. Ook herinneringen aan oude r.k. kerk en oude pastorie. Verhandeling over biechtstoel en preekstoel in oude kerk.

Track 4
Vroeger toneel gespeeld (vereniging opgericht door Nefkens) en ook nog een tijdje lid geweest van de muziekvereniging St.Jozef (bugel werd bespeeld.). Militaire dienst uitgevoerd op vliegveld als intendance. Uniform moest ook in vrije tijd worden gedragen

Track 5
Na diensttijd gewoond in pastorie bij pastoor Mokking. Was ban g om alleen te zijn na een inbraak. Er werd geholpen in militair tehuis. In 1938 officieel van start als begrafenisondernemer, maar daarvoor al enigszins actief. Gesproken wordt over herinneringen aan baarhuisje/lijken huisje op kerkhof. Begrafenisonderneming werd geleid vanuit de boerderij in ouderlijk huis (moeder was inmiddels overleden)

Track 6
Vrouw leren kennen tijdens kermis in Hilversum. Na 2 maanden verkering getrouwd in 1940. Herinnering aan vrome grootmoeder van Tammerskant en aan oma Zieltjes. Later gaan wonen op Amersfoortsestraat. ’s Avonds actief als beheerder in militair tehuis.