Zoete, Tijmen de (1924 - 2018)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Korte Hartweg
Geboren Veenhuizerstraatweg
Bijzonderheden handelaar in groenten

Track 1
(geb. 2-3-1924, ovl. 10-5-2018) Geboren op de Veenhuizerweg (ter hoogte van het einde van de Hartweg). Daarna verhuisd naar Hartweg 54 waar vader een winkel is begonnen. Handelde in groenten en fruit. Vader was Dorus de Zoete. Moeder was Rita Groenestein komende van de Wieksloterweg. Opa was ook een Dorus de Zoete en liep wacht bij paleis. Opa Groenestein werkte op Willem Arntzstichting in Den Dolder. De school aan de Beetzlaan bezocht. Onderwijzers: Van Wely, Hofstede, Wassink en Verschoor. Klasgenoten Annie Schouten.

Track 2
De groenten en fruit die door vader op de veiling werden gekocht moesten vervolgens worden uitgevent. Klanten waren o.a. verschillende inrichtingen. Genoemd wordt o.a. de Rozenkruizers in Maartensdijk waar op zondag moest worden geleverd. O.a. geschilde aardappelen en de schillen moesten ook worden ingeleverd. Ook de Ernst Sillemhoeve en Prins Hendrikhof behoorden tot klantenkring. Maar ook arbeiderswijken als Molenstraat en Beetzlaan. In jaren dertig moest vaak op krediet worden geleverd. Oorlog stond voor Tijmen voor een belangrijk deel uit arbeidsinzet en het ontkomen daaraan. Eerst gewerkt op Soesterberg. Vervolgens de bunkers op de Eng schoongemaakt. Daarna geholpen bij aanleg vliegveld bij Havelte. Vervolgens naar Wijk aan Zee en vandaar naar Duitsland. Daar 9 maanden in fabriek gewerkt. Vervolgens met verlof naar Nederland. Verhaal over terugreis en thuiskomst.

Track 3
Moest terug naar Duitsland, maar wilde niet. Kwam terecht in Stampersgat. Later ook in Amersfoort gewerkt (wachtlopen en rails maken). Een paar keer opgepakt maar de dans toch weer ontsprongen. Verhaal over houtzagen tijdens de oorlog (vlak voor bevrijding) en Duitsers in kelder van schuur bij huis.

Track 4
Herinneringen aan wielersport en de club "Hard gaat ie". In jeugd ook gevoetbald op terrein bij Kostverlorenweg. Getrouwd in 1950 na 5 jaar verkering. In verkeringstijd veel motor gereden. De zaak van vader overgenomen in 1974. Daarna samen met broer de zaak voortgezet tot 1982/1983. Daarna gaan werken bij Roos op hoek Steenhoffstraat/Dalweg. Sinaasappelen inpakken en helpen bij uitventen. Later hetzelfde bij V.d.Hoef en Rijn in Amersfoort tot op de dag van vandaag. Samen met vrouw actief in kledinginzameling voor Polen en nu voor Roemenië. Kinderen hebben Groen van Prinstererschool bezocht.

Track 5
Enthousiast verhaal over Roemenië en het bouwen van een huis daar voor een jongen. Herinneringen aan vroeger o.a. de bosjes van Casius (terrein in driehoek Koninginnelaan-Hartweg-Nieuweweg. Werd ook wel De Driest genoemd. Er waren ontzettend veel winkels in de buurt. (Een door hem opgestelde lijst bevindt zich in het archief van de HVS in het Museum Oud Soest). Nog een paar anekdotes uit de tijd dat groenten werden uitgevent.