Kuijer-van Daatselaar, Tiny (1931)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Lange Brinkweg
Geboren
Bijzonderheden

Track 1
Geboren op 23-12-1931 op boerderij in Hamersveld. Moeder (Hofslot) was geboren in Soest op de Birkt (op boerderij waar Wim Hofslot woont). Tiny was de oudste van 9 kinderen. Meisjesschool bezocht. Streng katholiek opgevoed. Herinnering aan mobilisatie (Nederlandse militairen ingekwartierd), evacuatie, inkwartiering Duitse militairen. Nogmaals evacuatie. Na lagere school de meisjesschool bezocht. Veel verstelwerk gedaan.

Track 2
In betrekking dag en nacht bij boer in Leusden voor 800 gulden per jaar. Daarna is ouderlijk gezin naar andere boerderij verhuisd en moest thuis worden geholpen. Vooral ook in kaasmakerij. Daarna betrekking gekregen in Soest bij fam. Kuijer (1957). Daar verkering gekregen met de boerenzoon Kees Kuijer. In 1958 gehuwd. 3 kinderen verloren na geboorte. Eén zoon (Peter) is overgebleven. ’s Morgens vroeg melken, daarna melkgerei schoonmaken en groententuin verzorgen. Erf keurig bijhouden. Actief geworden in katholiek vrouwengilde en boerendansgroep (9 jaar voorzitter geweest). Ook actief in kerkkoor. Rijbewijs gehaald toen auto kwam in 1963. In 1963 ook televisie.

Track 3
In 1986 verhuisd naar nieuwe woning. De oude boerderij Blijendaal is toen verkocht aan een burger (fabrikant uit Weesp). Voorafgaande aan de bouw van de woning was er al een ligboxenstal gebouwd, zodat de koeien niet meer de Lange Brinkweg moesten oversteken. Daarna ruilverkaveling. In 1996 gestopt met boeren. De ligboxenstal en schuren verkocht en verhuurd aan aannemers en t.b.v. meubelopslag. Peter is naar grote boerderij in Blijham (Groningen) vertrokken (60 hectare). Daar ook nieuwe ligboxenstal gebouwd en de oude boerderij en schuren ingericht als museum waar toeristisch bezoek plaatsvindt. Veranderingen in boerenleven. Veranderingen in katholieke kerk. Nu veel tijd voor hobby’s (bridgen, lezen, handwerken).

Track 4
Nog steeds lid van Katholiek Vrouwengilde. Er is een actief bestuur op dit moment (2006) en er is zelfs een ledenstop ingezet. We leven in computertijdperk. Zoon Peter heeft meerdere computers staan om de zaak te managen. Tiny heeft zelf ook computercursus gevolgd. Ook geïnteresseerd in historie. Stambomen van families. Agrarische bladen (De Boerderij en De Oogst) worden nog steeds gelezen. Soest is mooi. Geen heimwee naar vroeger.