Boeren, Ries (1934 - 2009)

Geïnterviewd door Hans Kruiswijk
Adres Schoutenkampweg
Geboren
Bijzonderheden timmerman

Track 1
(geb. 28-3-1934, ovl. 25-1-2009) Ouders Rinus Boere en Anna Koekoek kwamen uit Heusden en Olst. Moeder heeft dienstbetrekking vervuld bij dokter Rupert. Vader was timmerman. Ries Boeren is woonachtig in het huis van zijn ouders. Het is een vrijstaande woning. In zijn jeugd was er aanvankelijk geen waterleiding in huis en de verlichting gebeurde met een gaslamp via een zogenaamde dubbeltjesmeter. Er was bij het huis een vrij grote tuin met zeven fruitbomen. De Bonifaciusschool bezocht. Dat was 3 km. lopen. Herinnering aan populaire meester Taris. Schoolfoto uit 1943 (is in het museum aanwezig).

Track 2
Vriend was oa. Gijs Hilhorst. Na schooltijd zo snel mogelijk naar huis o.a. om vader te helpen in de tuin. Herinneringen aan natuurwandelingen op zondagmiddag met Gart Hilhorst (had petroleumbedrijfje in de buurt). Die vertelde van alles over de natuur (o.a. sporen van reeën). In jeugd actief bij padvinders. Meester Jansen was hopman. Ook actief bij Tempo (toertochten rijden). Na school (na zeven klassen doorlopen te hebben) naar ambachtschool voor timmermansopleiding. Ook nog gedurende 2 jaar naar avondopleiding en 3 jaar op handelsavondschool. Daarna gaan werken bij Van Breukelen Later bij bouwbedrijven in Amersfoort en Zeist (laatste 32 jaar van arbeidszaam leven bij Koot in Zeist). Uitgaan betekende toneelavonden bezoeken in hotel Eemland. Ook de bioscoop aan de Burg.Grothestraat werd elke week bezocht. Na afloop vaak naar Nieuwerhoekerplein.

Track 3
Meisje ontmoet in Baarn. Op de eerste dag van de ontmoeting ’s avonds naar de bioscoop. Er draaide een film geheten "The midnight". Nu (2006) 49 jaar getrouwd). Verloving na militaire diensttijd. Militaire dienst in Apeldoorn in Willem III kazerne. Opgeleid tot marechaussee. Werden vanwege wachtdiensten op stations ook wel genoemd kalkemmers (gelet op witte helmen). De taak was oorlogsmessbediende. Na 17 maanden vervroegd uit dienst vanwege behoefte aan bouwvakkers i.v.m. woningnood. Getrouwd in 1958. Eerst ingewoond op bovenverdieping bij mevr. Zuidweg op het adres Kolonieweg 2c (dichtbij Driehoekschool en spoorlijn). Herinneringen aan die omgeving.

Track 4
Gezin: 3 kinderen (2 meisjes en 1 jongen). Herinneringen aan middenstand. Verspuij was melkboer. Boodschappen werden gedaan bij Vreeman en Westerveld. Actief in zangkoren (met name Cantate Domino van H. Familiekerk). De kinderen hebben Willibrordusschool bezocht. Hield veel van radio. Actief bij 950-jarig bestaan van Soest o.a. bij het nabouwen van het spreukenhuisje. Ook actief bij het maken van carnavalswagen (De Narre Knollen). Hele actieve buurtvereniging De Bunt.

Track 5
Actief bij Gilde (maar geen koningsschieten). Veel vrijwilligerswerk bij gildefeesten en bij carnaval, maar ook in de kerk (schoonhouden, tuinonderhoud). Vooral herinneringen aan zingen en jammer dat Cantate Domino na 65 jaar ophoudt te bestaan in verband met fusies van parochies. Nu actief o.a. met kalligrafie.