Meijer, Lubbartus J. (1922 - 2014)

Geïnterviewd door Hans Kruiswijk
Adres Johannes Poststraat
Geboren
Bijzonderheden politie-agent, koordirigent

Track 1
(* 20-07-1922, † 17-05-2014) In 1946 naar Soest gekomen als politieagent na een jaar de politieschool te Hilversum te hebben bezocht. Werd goed opgevangen in Soest en rondgeleid. Dat gebeurde allemaal op de fiets al hoewel het een probleem was goede fietsbanden te verkrijgen (dat was op de bon). Tijdens surveillance moest steeds langs bepaalde controlepunten worden gefietst. Daar was dan contact met de brigadier. Andere communicatiemogelijkheden waren er toen nog niet. De dienst van 8 uur per dag betekende 5 uur buiten en 3 uur op straat. ’s Nachts alleen op patrouille maar wel elk half uur langs het bureau fietsen. Als er dan een krant voor het raam stond wist je dat er iets aan de hand was. Dan ging je naar binnen.

Track 2
Aanvankelijk in Soest in de kost gelegen bij de fam. Schalks aan de Korte Melmweg. Toen na een paar jaar kon bovenwoning worden betrokken bij de heer Boef, wonende aan de Steenhoffstraat ter hoogte van de Rabobank. Vervolgens verhuisd naar Birkstraat in dienstwoning bij politiepost die stond ter hoogte van Henriëtte Blaeklaan. Daar 10 jaar gewoond. Toen die woning werd afgebroken verhuisd naar de Meidoorlaan en daar ruim 12 jaar gewoond. Vervolgens verhuisd naar Soesterberg in verband met benoeming tot postcommandant van Soesterberg. Daar 6 jaar gewoond. Vervolgens wegens andere functie bij de politie een woning gekocht aan het Kortnet en tenslotte verhuisd naar het huidige adres. Nieuwe functie bij politie was hoofd van personeelszaken

Track 3
\"In deze tijd zou ik moeilijk politie-agent kunnen zijn\". Zorgen om discipline en gezag. Vroeger moest je tegenover brigadier salueren. Goede kleding en verzorgd er uit zien was toen heel belangrijk. Muzikale talenten kunnen inzetten bij politiemuziekkorpsen van Hilversum en Amersfoort. 2 kinderen en 5 kleinkinderen. Ton, directeur van Practicum en Cathrien onderwijzeres aan prof. Waterinkschool.

Track 4
Zang - vanaf 1965 een koortje gedirigeerd. In 1958 een koor opgericht. Aanvankelijk oefenlokaal was Eltheto, maar dat werd te klein. Toen naar Emmakerk gegaan. Het koor Sursum Corda had behoorlijk aanzien. Het dirigentschap in 1994 overgedragen aan Wim ter Haar.

Track 5
Op een gegeven moment ook gevraagd om het Paleiskoor te dirigeren. Trad op in alle plaatsen waar paleizen staan. Ruim 40 jaar als dirigent opgetreden. Ook actief in schoolbestuur van prot.chr.basischool, met als speciale taak de belangen vertegenwoordigen en behartigen van de Savornin Lohmanschool.

Track 6
Goede herinneringen aan defile\'s bij Koninklijke paleis. Ook de viering van 950 jarig bestaan en 975 jarig bestaan was fantastisch evenals de oogstfeesten aan de Birkstraat. In Soesterberg was altijd een belevenis de vliegfeesten en het zomerfeesten op het Heitje. Door Hare Majesteit koning Juliana onderscheiden met het Kruis van Verdienste voor het Huis van Oranje.