Duit, Herman (1925)

Geboren
Beroep vertegenwoordiger

Track 1
(2-3-1925) Op 30 augustus 1960 naar Soest gekomen met vrouw en 3 kinderen ( 2 jongens en 1 meisje). De kinderen zijn eerste opgevangen door de fam.Schippers aan de Julianalaan tot het moment dat de woning aan de Talmalaan (tegenover voormalige huishoudschool) gereed was. Al vrij snel na komst in Soest bestuurlijk actief. De toenmalige voorzitter van Olympia, Jaap Schippers vroeg hem het voorzitterschap over te nemen. Als voorzitter actief meegewerkt aan de fusies van de Soester Turnvereniging, Olympia en Crescendo. Die zijn samen gegaan begin jaren zeventig.

Track 2
Begin 1963 betrokken geraakt bij VVZ. Kinderen wilden gaan voetballen. Op een feestavond in Eemland van Olympia toevallig in aanraking gekomen met VVZ waar ze wilden starten met jeugdafdeling. 16 jaar bestuurslid geweest van VVZ, waarvan 13 jaar als voorzitter. In die periode o.a. de accommodatie aan de Eemweg in gebruik genomen. Voorheen voetbalde VVZ op wat nu het gildeterrein is. In 1979 voorzitter geworden van BDC Handbal. Met onderbreking heeft dat 9 jaar geduurd waarvan een bepaalde periode ook als bondsbestuurder. Ook nog een tijdje voorzitter geweest van de basketbalvereniging Red Stars

Track 3
Lange periode ook voorzitter van postzegelvereniging Eemland (1985/2000). Was grote hobby vanuit jeugd. Verzamelaar van West Europese landen gebruikt.vertelling over activiteiten van deze vereniging. Leden vergrijzen. Gedurende 24 jaar ook 2e voorzitter van het Comité Soester tenniskampioenschappen. Zelf actief tennisser bij Harskamp. Actief betrokken bij de Historische vereniging sinds de organisatie van een historische optocht in het kader van het Landjuweel. Nu nog actief in evenementencommissie ) fietstocht en bustocht van deze vereniging

Track 4
Ook actief bij vogelvereniging De Vogelvrienden. Zelf in de jaren zestig en zeventig ook een voliere gehad met tropische vogels en wildzangvogels. Diverse keren met een vogel kampioen van Soest geworden. Tot lid van verdienste benoemd in verband met de activiteiten verband houdende met een nieuw clubgebouw nadat de gemeente had bericht dat de oude locatie aan de Parallelweg moest verdwijnen. In de periode van het jeugdouderlingschap van de Herv. Kerk ook betrokken bij de bouw van een jeugdwijkgebouw o de P. de Hooglaan. Dat is later het gebouw van de EGBO geworden aan de Parallelweg.

Track 5
Politiek actief in VVD . Diverse malen gefunctioneerd als voorzitter van de propagandacommissie en de commissie die belast was met de samenstelling van de kandidatenlijst. In 1986 met de VUT gegaan met afscheidsreceptie in Darthuizen. Jammer dat dat gebouw is verdwenen. In dat gebouw ook gevierd de viering van 40 jaar jeugdfitalie in Nederland. Na VUT een bepaalde periode actief geweest (1 dag per week) bij bedrijf van Van Zanten in Soesterberg. Ook actief bij de sponsoring van seniorenbussen in Soest. Aangenaam in Soest is dat het een dorp blijft. Jammer dat er soms veel over iets wordt gepraat zonder dat er iets gebeurt (b.v. rondweg en plaats markt). Voor de beleving van de \'oude dag\' is het belangrijk om onder de mensen te blijven en niet achter de geraniums te gaan zitten.

Track 6
Jammer dat vliegveld weggaat. Vreemd dat Baarn bepaalde voorzieningen zoals De Speeldoos en het ziekenhuis wel heeft en Soest niet.