Lam, Piet 't (1922 - 2021)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Schaepmanstraat
Geboren Dorresteinweg
Beroep timmerman

Track 1
(* 22-8-1922, † 16-04-2021) Vader Otto ’t Lam, afkomstig uit Meerkerk trok in mobilisatie 1914-1918 in bij boer Leeuwekamp aan de Dorresteinweg en leerde daar Grada Leeuwekamp ( moeder van Piet) kennen. Boerderij is later afgebroken t.b.v. woningen. Piet was 3e kind in gezin met 11 kinderen. Na eerste gewoond te hebben op de Dorresteinweg is hij op ongeveer 10 jarige leeftijd verhuisd naar Weteringpad. Bezoeker van de Mariaschool

Track 2
Stamcafé was café De nachtegaal van Bosboom (nu in 2006 is dat restaurant Bauer). Dat café werd met vrienden bezocht na de kerkgang. Op een gegeven moment kreeg hij niets meer omdat hij het niet kon betalen. Na schooltijd werken op het land bij vader (spitten). Overigens na lagere school 3 jaar Mulo gevolgd. Toen gaan werken bij meubelfabriekje op de Smitsweg van Van Vlijmen Daar een aantal jaren voor de oorlog gewerkt. In mobilisatietijd gewerkt aan vestingwerken langs de Eem in opdracht van Defensie. Daarna ondergedoken. Eerst thuis. Daar veel houtgezaagd en verkocht dat door vader uit bossen werd gehaald. Vervolgens ondergedoken in De Peel en aan het slot van de oorlog op boerderij bij kasteel Groeneveld. Dat was mede als gevolg van een actie van landstandsboer Alteburg .

Track 3
Op gymnastiek gezeten bij Crescendo. Gevoetbald bij DIOS (op het Mercuriusterrein bij kerkhof). Die vereniging is later samengegaan met Be Quick(die voetbalde op de Eng) en toen werd het BDC. Hij was keeper. Anderen waarmee hij samengespeeld heeft waren o.a. W.v.d. Hoed en R.v.d. Hoed.

Track 4
Voor de oorlog verkering met Jo van Dijk ( een zus van een vriend), maar pas getrouwd in 1946. Tijdens de onderduikperiode in de Peel de verleiding weerstaan. Eerste woning was aan Gallenkamp Pelsweg nr. 2. In die tijd gaan werken bij timmerfabriek ’t Lam (geen familie), die toen gevestigd was op de plaats waar nu garage Huijgen zit) Daar ongeveer 5 jaar gewerkt. In 1951 verhuisd naar Schaepmanstraat. 5 kinderen waarvan 1 al vroeg is overleden aan kinkhoest. De grond aan de Schaepmanstraat was driesche grond.

Track 5
Niet gelukkig met veranderingen in woonomgeving (komst van veel buitenlanders). Gewerkt bij grote bouwbedrijven (Bredero en Verwelius), maar heel lang bij Bert van Breukelen. Een bijzondere klus was de renovatie van het natuurbad.

Track 6
Actief geweest in zangkoren. Na pensionering thuis veel timmerwerk (ramen en kozijnen maken) verricht. Moeilijk was de ziekte en het overlijden van de vrouw. Genuanceerde geluiden over hedendaagse jeugd. Bekijkt kritisch de architectuur in Soest.