Renes, Jan (1922 - 2016 )

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Troelstralaan
Geboren Koninginnelaan
Bijzonderheden diverse

Track 1
(* 29-10-1922, † 07-10-2016) Geboren aan de Koninginnelaan (naast Beerekamp de bakker). Vader was Teus Renes (geb. te Nijkerk) en moeder was Jannetje v.d. Veen geboren te Spakenburg. Ouders werkten bij Blokker, de slager van Baarn en hebben daar elkaar leren kennen. Vervolgens is vader gaan werken bij slagerij Floor op de Julianalaan. Daarna zaak van v.d. Mille - hoek Akkerweg/ Koninginnelaan overgenomen. Er waren in die tijd 4 slagers aan de Koninginnelaan. Buurman was Geert Duinkerken, melkboer. Aan de andere kant woonde v.d. Berg, rozenkweker-boomkweker. Bezocht de School met de Bijbel aan de Spoorlaan. Kameraden-klasgenoten waren: Pietje Rouwendaal, Deek Birkhoef, Evert Duidenkerken, Jantje v.d. Broek. Onderwijzers: mevr. Van hees, mej. Van Arkel, Everaarts, Klein, v.d.Flier. Tijdelijk meester Maaskant.

Track 2
Thuis moest na schooltijd eerst aardappelen worden geschild. Daarna pas gelegenheid om te spelen met anderen. Op woensdag en zaterdag moest al op jonge leeftijd met een mand vlees worden rondgebracht, o.a. in Spakenburg. Het was in de jaren dertig niet zo gemakkelijk om rond te komen Uiteindelijk kon vader de zaak niet draaiende houden. Is toen ingezet bij de werkverschaffing. In de oorlog heeft hij gewerkt op het slachthuis. Geen herinneringen aan winter 1929, wel aan het schaatsenrijden vroeger. Gebeurde op de kom van Beckeringh en het pluismeertje. Na lagere school gaan werken bij v.d. Berg, de rozenkweker. Daarna als tuinman op een buitenplaats in Baarn. Vervolgens bij Beerekamp de bakker.

Track 3
In vrije tijd actief in Olympia, gymnastiekvereniging. Kerkelijk betrokken bij Julianakerk. Tijdens de oorlog ondergedoken om arbeidsinzet voor Duitsers te ontlopen. Verhaal over gat in de grond onder tafel en schuilplaats bij v.d. Hell (inmiddels was men verhuisd naar hoek Korteweg-Koninginnelaan) Samen met v.d. Hell roggebroodgebakken.

Track 4
Ondergedoken bij Chris de Gier, boer. Vervolgens ondergedoken in Overijssel. Daar ervaring met goede Duitser meegemaakt.

Track 5
Na de oorlog getrouwd. 2 Kinderen bij eerste vrouw. Eerste woning(inwoning) op Plasweg. Daarna gaan werken bij Strietman, bakker aan de Ossedamweg. Vervolgens stobben gaan trekken Plannen om te emigreren naar Canada. Scheiding. Hertrouwd met Jansje Smit. Uiteindelijk gaan wonen op Troelstralaan (woont daar nu 45 jaar). Na nog enige tijd vertegenwoordiger (meelproducten) te zijn geweest gaan werken als uitvoerder bij aannemersbedrijf Rouwendaal.

Track 6
Actief in jeugdwerk bij Julianakerk (o.a. samen met Klifman). Ook nog een tijdje diaken geweest. Thans kerkelijk betrokken bij de evangeliegemeente in Hilversum.